نیوز سیتی!
06 مرداد 1402 - 13:13

نمایش شکوه و عظمت کربلا در شبیه‌خوانی‌های اردبیل

شبیه‌خوانی یکی از سنت‌های دیرین در استان اردبیل بوده و همزمان با عاشورای حسینی، دلداگان اباعبدالله الحسین در استان اردبیل عظمت و شکوه کربلا را در شبیه‌خوانی‌های خود به نمایش می‌گذارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، آیین شبیه‌خوانی در روز عاشورا به رسم دیرین و چندین صد ساله در مناطق شهری و روستایی استان اردبیل توسط محبان و عاشقان اباعبدالله الحسین در جای جای استان اردبیل برگزار می‌شود.

این آیین که سابقه دیرینه در اردبیل دارد با شور و حال خاص همراه با تعزیه و نوحه‌های غمناک برگزار می‌شود تا محبان حسینی با مشاهده صحنه‌هایی که حکایت از مبارزه حق و باطل و جنگ تن به تن یاران امام حسین (ع) در جبهه حق با لشکریان یزید داشتند به خوبی نمود پیدا کند.

 

آیین دیرین شبیه‌خوانی در سال‌های متمادی سینه به سینه به از نسلی به نسل دیگر بازگو شده و حکایت از علاقه‌مندی مردم این دیار به نهضت خونین حسینی و عزت و عظمت برگرفته از مکتب آل‌الله دارد.

در این آیین‌ که همراه به شخصیت‌پردازی امام حسین (ع) اغلب با چهره‌های غیر‌قابل مشاهده و پوشیده شده، حضرت امام سجاد (ع)، حضرت زینب (س)، حضرت قاسم (ع)، حضرت عباس (ع)،حضرت رقیه‌ (س)، حضرت علی‌اصغر (ع)، حضرت علی‌اکبر (ع) و حر‌ بن‌ یزید ریاحی همراه است، شخصیت‌های محوری آیین شبیه‌خوانی در قالب مکالمه‌هایی متفاوت سعی می‌کنند تا صحنه‌هایی از کربلا را که نبرد جبهه حق و باطل است به خوبی به نمایش بگذارند.

 

آیین شبیه‌خوانی طبق روال همه ساله از اولین ساعات روز عاشورا در محلات و مناطق مختلف شهری و روستایی اجرا می‌شود که در ابتدا دسته‌جات تعزیه‌خوانی و زنجیر‌زنی و سینه‌زنی در حالی وارد میدان می‌شوند که اکثر اهالی با مشاهده مظلومیت امام حسین (ع) و یاران باوفایش اشک ماتم ریخته و گریه و ناله سر می‌دهند.

در شبیه‌خوانی اردبیلی‌ها که نمایشی از اسب‌ها و شترها را نیز به همراه دارد، لشکریان امام حسین (ع) و یارانش با لباس‌های سبز و مشکی که نماد حرمت و عظمت بوده در میدان حضور دارند و عمر سعد ملعون و شمر نیز در لباس قرمز رنگ و با طمطراق خاص حاضر می‌شوند.

نمایش تعزیه و شبیه‌خوانی با رفتن به میدان حر بن یزید ریاحی و اظهار توبه و ندامت حر در مقابل لشکر امام حسین (ع) در میدانی که شبیه به یک دایره بزرگ است آغاز می‌شود و بعد از مکالمه‌های مختلف حر از امام حسین (ع)، رخصت رفتن به میدان می‌خواهد و با شهادت او در میدان کربلا جنگ آغاز شده و به ترتیب امام حسین (ع) و یاران باوفایش شامل برادر و فرزندانش را به جبهه جنگ با کفر می‌فرستد.

 


بعد از شهادت همه یاران امام حسین (ع)‌، نقطه اوج شبیه‌خوانی که همان شهادت طفل ۶ ماهه حضرت امام حسین (ع) است به همراه جلوه‌هایی زیبا از نجوای امام حسین (ع) در میدان نینوا به نمایش گذاشته می‌شود و سپس با شهادت امام حسین (ع) آیین آتش زدن خیمه‌ها و نمایشی از اسرای کربلا به نمایش گذاشته می‌شود تا اوج حزن و اندوه مردم را در ایام عزاداری و مشاهده آیین شبیه‌خوانی جلوه‌گری کند.

در کنار شبیه‌خوانی، خیمه‌های متعددی که در خیابان‌ها و مسیرهای مختلف برپا شده حال و هوای خاص داشته و عده‌ای از اردبیلی‌ها به ویژه خانواده‌ها با حضور در این خیمه‌ها که به نام شهزاده قاسم، علی‌اکبر و حضرت ابوالفضل‌العباس نامیده شده ادای نذر کرده و به یاد مظلومیت ائمه اطهار اشک می‌ریزند.

 


در شام غریبان امام حسین (ع) نیز شبیه‌خوانی حال و هوای متفاوت دارد به طوری که این بار در برخی از مساجد استان اردبیل مراسم غم‌انگیز تعزیه شام غربیان امام حسین (ع) در غربت حضرت زینب (س) حضرت رقیه و دیگر اسرای کربلا به نمایش گذاشته می‌شود که مکالمه حضرت رقیه (س) آنچنان سوزناک و دردناک است که شرکت‌کنندگان در این آیین تعزیه در بخش‌های مختلف این مکالمه گریه سر داده و اوج ارادت قلبی‌شان را به خاندان عصمت و طهارت نشان می‌دهند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1412434

مهمترین اخبار ایران و جهان: