نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 16:50

مهلت 2 ماهه سازمان هواپیمایی به دارندگان پهپاد غیرنظامی برای پلاک‌گذاری

رئیس گروه وسایل پرنده فوق سبک سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه تاکنون ۱۱ هزار پهپاد پلاک شده است، گفت: دارندگان پهپاد تا 2 ماه فرصت دارند با مراجعه به سازمان هواپیمایی کشوری برای پلاک‌گذاری اقدام کنند.

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس کاپیتان مهدی قرنلی، رئیس گروه وسایل پرنده فوق سبک سازمان هواپیمایی کشوری، امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حوزه فعالیت ما هواپیماهای فوق سبک و ریزپرنده‌ها و پهپادها است.

‌وی ادامه داد: هواپیماهای فوق سبک به هواپیماهای گفته می‌شود که وزن آنها حداکثر ۶۰۰ کیلوگرم هنگام برخاستن است.

رئیس گروه وسایل پرنده فوق سبک سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه ‌۲۷۰ فروند هواپیمای فوق سبک در کشور داریم که کاربری‌های تفریحی، آموزشی و شخصی دارند، گفت: 80 درصد هواپیماهای فوق‌سبک کاربری آموزشی دارد.

قرنلی گفت‌: هواپیماهای فوق سبک در برخی فرودگاه‌های کشور امکان پرواز دارند و در برخی فرودگاه‌ها هم که امکان پرواز ندارند‌ به فرودگاه‌های جانبی منتقل می‌شوند، به عنوان مثال در فرودگاه‌های‌ امام خمینی (ره)، مهرآباد، مشهد، اصفهان و شیراز محدودیت پرواز هواپیماهای فوق‌سبک داریم‌، پروازهای هواپیماهای فوق سبک در شیراز به فرودگاه زرقان، مشهد به فرودگاه گلبهار و در اصفهان به فرودگاه شهرکرد منتقل شده است‌ اما در فرودگاه‌های تبریز و ارومیه مشکلی از این بابت نداریم، همچنین پرواز فوق‌سبک‌ها در تهران از ‌‌فرودگاه‌های پیام و ایوانکی انجام می‌شود.

‌رئیس گروه وسایل پرنده فوق سبک سازمان هواپیمایی کشوری گفت: مدت زمان پرواز هواپیماهای فوق سبک بر اساس تایپ هواپیما متفاوت است، در حال حاضر ‌۲۷۰ فروند هواپیمای فوق سبک در کشور داریم که رجیستر شده است؛ البته مالکان هواپیماهای فوق‌سبک صرف داشتن ‌‌پلاک اجازه پرواز ندارند و حتماً باید در موسسات حقوقی ثبت نام کنند، این موسسات حقوقی مجوز را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت می‌کنند و مالکان هواپیماهای فوق سبک باید با این موسسات قرارداد منعقد ‌کنند.

* محدودیت پرواز هواپیماهای فوق سبک در گرما

وی گفت: وظیفه سازمان هواپیمایی در موضوع هواپیماهای فوق سبک بررسی ایمنی، پلاک‌گذاری و مجوز‌دهی‌‌ پرواز آنها است، این هواپیماها برای پرواز نیاز به فلایت پلن دارند.

قرنلی اظهار داشت: در حوزه واردات فوق‌ سبک‌ها، شخص حقیقی و شرکت‌ها می‌توانند هواپیماهای فوق سبک وارد کنند، اگر ثبت سفارش کنند و از نظر ایمنی مشکلی نداشته باشد، سازمان هواپیمایی کشوری مجوز می‌دهد، البته کارخانه سازنده، ایمنی و گارانتی پرنده فوق سبک را تامین می‌کند ولی صرف اینکه کسی هواپیمای شخصی داشته باشد و خود ‌امکان پرواز بدون مباحث فنی و ایمنی داشته باشد، وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در موضوع هواپیماهای فوق سبک محدودیت پرواز در گرمای محیط وجود دارد، گفت: این هواپیماها به درجه حرارت حساس هستند، در ایام تابستان در فرودگاه‌هایی که بالای 4500 پا از سطح آب‌های آزاد هستند اگر دما از 32 درجه بالاتر برود، هواپیماهای فوق‌سبک اجازه پرواز ندارند همچنین در فرودگاه‌هایی که زیر 4500 پا از سطح آب‌های آزاد هستند، اگر دما از 30 درجه بالاتر برود، هواپیماهای فوق‌سبک اجازه پرواز ندارند.

* ۱۱ هزار پهپاد در سازمان هواپیمایی کشوری پلاک شده است

رئیس گروه وسایل پرنده فوق سبک سازمان هواپیمایی با بیان اینکه همچنین ۱۱ هزار پهپاد در سازمان هواپیمایی کشوری پلاک شده است، افزود: کاربری‌هایی نظیر فیلم‌برداری تخصصی در اکتشاف معادن با حسگرها، ‌نقشه برداری سراسر کشور، کاربری حوزه کشاورزی، اطفاء حریق، امداد و نجات، پایش خطوط انتقال نیرو و غیره از کاربری‌های پهپادها است.

قرنلی افزود: در حوزه طراحی و ساخت پهپاد، ۶ شرکت داخلی تولید پهپاد غیرنظامی در کشور فعال است،‌ یک شرکت هم از دو سال گذشته پهپاد کشاورزی تولید می‌کند و تا دو ماه آینده هم ۶ شرکت مجوز تولید پهپاد غیرنظامی را در داخل کشور کسب می‌کنند‌ تا در کنار آنکه نیازی به واردات پهپاد نداشته باشیم، صادرات پهپاد نیز در دستور کار قرار گیرد.

* فرصت 2 ماهه برای دارندگان پهپاد برای پلاک‌گذاری

وی گفت: به لحاظ ضرورت کنترل فضای کشور و ایمنی، باید ورود پهپادها به کشور کنترل شود، سازمان هواپیمایی کشوری چندین بار فراخوان پلاک گذاری پهپادها را داده‌ است که این برای مالکان پهپادها هم مزیت محسوب می‌شود، پهپادها از مجاری مختلف وارد کشور می‌شد، ما متولی ساماندهی و مجوزها هستیم بنابراین باید کنترل می‌کردیم، در این راستا فرصتی دو ماهه برای پلاک پهپادها داده‌ایم و همانطور که گفته شد تاکنون ۱۱ هزار دستگاه پهپاد پلاک شده است که امیدواریم این عدد افزایش یابد.

رئیس گروه وسایل پرنده فوق سبک سازمان هواپیمایی کشوری افزود: پس از این 2 ماه، فقط پهپادهای تولید داخل و پهپادهای وارداتی از مجاری قانونی،‌ پلاک می‌شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1434278

مهمترین اخبار ایران و جهان: