نیوز سیتی!
14 مرداد 1402 - 15:06

تأکید قرقیزستان و ترکیه بر توسعه روابط به ویژه در بخش انرژی

سفیر قرقیزستان در آنکارا با وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه دیدار و طرفین بر توسعه روابط به ویژه در بخش انرژی تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک،«روسلان کازاک بایف» سفیر قرقیزستان در آنکارا با «آلپارسلان بایراکتار» وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه دیدار کرد .

طرفین از همکاری های سیاسی، تجاری و اقتصادی دو کشور در قالب دوجانبه و چندجانبه قدردانی کردند.

کازاک بایف در مورد ابتکار« سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان برای بازسازی بدهی خارجی دولتی این کشور از جمله استفاده از مکانیسم مبادله آن برای پروژه های حوزه اقتصاد سبز صحبت کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که ترکیه به عنوان یکی از شرکای اصلی توسعه از تلاش های طرف این کشور برای ترویج و اجرای موفقیت آمیز این ایده حمایت کند.

سفیر قرقیزستان در آنکارا به تفصیل در مورد پتانسیل این کشور در زمینه برق آبی صحبت کرد و خواستار حمایت سیاسی و جذب شرکت های پیشرفته ترکیه با سرمایه و فناوری های پیشرفته برای توسعه بخش انرژی قرقیزستان شد.

این دیپلمات قرقیز همچنین به پروژه های انرژی دیگر مانند «CASA-1000» اشاره کرد و در مورد منابع طبیعی قرقیزستان به ویژه در مورد سرمایه گذاری شرکت های ترکیه در استخراج طلا صحبت کرد.

بایراکتار به نوبه خود نسبت به گسترش همکاری ها در زمینه انرژی با قرقیزستان ابراز علاقه و تاکید کرد که بخش انرژی های تجدیدپذیر به ویژه ساخت نیروگاه های برق آبی کوچک و متوسط می تواند زمینه خوبی برای پروژه های مشترک باشد.

وی همچنین نسبت به گسترش همکاری ها در حوزه منابع طبیعی ابراز علاقه کرد.

در همین راستا، این کشور اطلاعات مربوطه را برای انتشار در میان محافل تجاری ترکیه درخواست کرد.

در ادامه این دیدار طرفین بر سر سفرهای متقابل روسای وزارتخانه های ذیربط به دو کشور توافق کردند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1427178

مهمترین اخبار ایران و جهان: