نیوز سیتی!
02 مرداد 1402 - 12:20

دولت‌های اروپایی جلوی تکرار اهانت به قرآن را بگیرند

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکومیت هتک حرمت ساحت قرآن کریم در سوئد و دانمارک این اقدام را شرم آور خواند.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران یکبار دیگر اقدامات علیه قرآن کریم در کشور سوئد را محکوم کرد.

وی در این نشست، ضمن محکومیت هتک حرمت ساحت قرآن کریم در سوئد و دانمارک این اقدام را شرم آور خواند و گفت: این اقدام شرم آور است و اهانت به همه ادیان آسمانی و غیر قابل قبول و هیچ توجیهی برای چنین کاری پذیرفته نیست.

کنعانی با تاکید از دولت‌هایی که چنین اهانت شرم‌آوری در آن کشورها انجام شد می‌خواهیم از تکرار چنین اقدامات شرم‌آوری پیشگیری کنند و با مجرمان شدیداً برخورد کنند و یا این مجرمان را در اختیار کشورهای اسلامی قرار بدهند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرداخت بدهی کشورهای خارجی از جمله عراق و کره‌جنوبی گفت: مطالبات مورد اشاره جزو حقوق انکارناپذیر ملت ایران است. میزان این مطالبات و ارقامش بارها توسط مسئولان ذی‌ربط کشور و همچنان برخی مقامات دیگر کشورها از جمله دولت عراق اعلام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، گفت: متأسفانه در سایه تحریم‌های یک جانبه و ظالمانه دولت آمریکا انجام تجارت و مبادلات تجاری آزاد میان ایران و کشورهای مختلف دچار اشکال شد. برخی کشورها تحت فشارهای سیاسی غیر قابل قبول دولت آمریکا از پرداخت مطالبات جمهوری اسلامی ایران خودداری کردند و یا اینکه به دلیل بسته شدن امکان نقل و انتقالات بانکی برخی کشورها از جمله دولت عراق نتوانستند به رغم تمایل و اراده این میزان از مطالبات جمهوری اسلامی ایران را در اختیار کشور ما قرار دهند.

وی افزود: در این زمینه مذاکرات متعدد در سطوح مختلف انجام گرفته است. در ارتباط با کره جنوبی نیز گفتگوها با جدیت انجام شد. اخیراً مقامات کره جنوبی قول‌های مثبتی در این رابطه داده‌اند که ما منتظر هستیم در این زمینه شاهد اقدام عملی دولت کره جنوبی برای آزادسازی دارایی‌های مسلم جمهوری اسلامی ایران و دارایی‌های ملت ایران باشیم. در این زمینه پیگیری‌ها ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در ارتباط با عراق روابط دو کشور سازنده و نزدیک است. دولت عراق متعهد به پرداخت مطالبات جمهوری اسلامی ایران است. در این زمینه مطالبات ما را حتی به حساب خاص متعلق به طرف ایرانی در بانک عراقی واریز کردند و اخیراً دولت آمریکا اعلام کرد مجوز لازم برای انتقال بخشی از این مطالبات به خارج از بانک عراقی صادر کرده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران پیگیر دریافت این مطالبات است. بنابراین روند کار با جدیت در سطوح مختلف در حال انجام است. پیگیر وصول کامل مطالبات هستیم. دولت با جدیت پیگیر موضوع است.

در حال تکمیل…

منبع: مهر
شناسه خبر: 1397134

مهمترین اخبار ایران و جهان: