نیوز سیتی!
15 مهر 1402 - 14:32

وزیر ارشاد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با وجود گذشت ۳۰ سال از به وجود آمدن این سازمان هنوز شرایط به وضع مطلوب نرسیده و نواقص و کمبودهایی در سازمان فرهنگ و ارتباطات وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ عمومی خبرگزاری فارس، اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه با محوریت «دیپلماسی فرهنگی، فرصت‌های منطقه‌ای و ظرفیت‌های استانی» امروز در حسینه الزهرا سلام‌الله علیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

محمد مخبر معاون اول رئیس‌ جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدمهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از جمله حاضران این نشست بودند.

اسماعیلی در ابتدای سخنان خود سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را قرارگاه رسمی فرهنگی نظام جمهوری اسلامی در کشورهای خارجی دانست و گفت: با اینکه ۳۰ سال از تأسیس سازمان می‌گذرد، هیچ الگو و جایگزینی دیگری برای آن وجود ندارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افرود: نظام و رهبر معظم انقلاب تصمیم گرفتند مجموعه‌ای فرهنگی و ممتاز به وجود آید تا مدیریت فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور مدیریت شده و با نهادهای دیگر بین‌المللی، اقتصاد، سیاست خارجی و ... به همکاری روشن برسد.

وی با اشاره به نواقص موجود در این حوزه، اذعان کرد: با وجود گذشت ۳۰ سال از به وجود آمدن این سازمان هنوز شرایط به وضع مطلوب نرسیده و نواقص و کمبودهایی در سازمان فرهنگ و ارتباطات وجود دارد. برای مثال مشکلاتی در حوزه‌ هماهنگی‌ها که اقدامات تکراری و کم‌اثر انجام شده و حتی بعضاً کارهای مهم و ضروری انجام نمی‌شوند، روبرو هستیم.

اسماعیلی درباره سازمان فرهنگ و ارتباطات در دولت سیزدهم توضیح داد: از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم آسیب‌های بسیاری در این سازمان شناسایی شد. برای برطرف کردن آن جلسات متعددی با منتقدین سازمان فرهنگ و ارتباطات، برخی مجموعه‌ها و رایزنان فرهنگی برگزار کردیم. به دلیل تغییر دولت جهت‌گیری‌ها با دولت قبل متفاوت بود. این موضوع را نه انکار می‌کنیم و نه درگوشی می‌گوییم. از ۲ نقطه نظر متفاوت برخورداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ماحصل جلسات و گفت‌وگوها را بنای تحولی جدی در سازمان دانست و گفت: در دولت سیزدهم، رئیس‌جمهور با رویکردی روشن به دنبال ارتقاء فعالیت‌های فرهنگی در خارج از کشور است. به اعتقاد من سازمان دوره بسیار خوبی را شروع کرده است.

وی تصریح کرد: دیپلماسی فرهنگی یکی از ابزارهای اصلی و کارساز در خارج از کشور است و باید در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مبنی بر نگاهی که بر دولت حاکم است، به تغییرات مثبت دست بزنیم. ایرانیان خارج از کشور محوریت اصلی رایزن‌های فرهنگی هستند.

اسماعیلی در پایان تأکید کرد: هیچ محدودیتی برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور به ایران وجود ندارد.

اسماعیلی در حاشیه این مراسم و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: رایزن‌های فرهنگی جدیدی قرار است به کشور‌های اروپایی و آمریکایی اعزام کنیم و رایزنی‌ها در برزیل، ونزوئلا و ...  در حال افتتاح است. این اتفاق در ماه‌های آینده رخ می‌دهد.

وی در ادامه  توضیح داد: اولین بار است که اجلاسی منطقه‌ای با حضور رایزن‌ها صورت می‌گیرد تا کارهای عملیاتی اتفاق بی‌افتد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1530378

مهمترین اخبار ایران و جهان: