نیوز سیتی!
12 شهریور 1402 - 16:11

«دلدار دلوار» در پیاده‌رو اجرا شد/شکل‌گیری تابلوهای نقاشی با مردم

بنیاد شهید و امور ایثارگران ۱۲ شهریور سمپوزیوم هنری با موضوع رئیسعلی دلواری را در حوزه هنرهای نمایشی و هنرهای تجسمی برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، بنیاد شهید و امور ایثارگران روز یکشنبه ۱۲ شهریور همزمان با سالروز شهادت رئیسعلی دلواری و روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس سمپوزیومی هنری را در فضای داخلی و پیرامونی موزه شهدا برگزار کرد.

در این رویداد هنری که با حضور هنرمندان، خانواده شاهد و ایثارگر برگزار شد، تعداد ۱۰ تابلوی نقاشی با مضمون مبارزه با استعمار انگلیس توسط ۱۰ هنرمند نقاش ایثارگر و خانواده ایثارگر و شاهد در مقابل دیدگان مخاطبان و مردم، خلق شد.

همچنین تندیس «رئیسعلی دلواری» نیز توسط یکی از هنرمندان نقاش و مجسمه‌ساز ساخته شد و یک هنرمند ایثارگر خوشنویس نیز به خطاطی برای علاقه‌مندان پرداخت.

«دلدار دلوار» در پیاده‌رو اجرا شد/شکل‌گیری تابلوهای نقاشی با مردم

نمایش خیابانی «دلدار دلوار» به کارگردانی فرزند شهید روزبهانی نیز در فضای پیاده‌راه موزه شهدا اجرا شد.

محمد کرم‌الهی معاون هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره دلایل برگزاری این سمپوزیوم هنری، به خبرنگار مهر گفت: با شرایطی که طی تغییر و تحولات در سطح بنیاد شهید و امور ایثارگران به وجود آمد یک خط تحولی در رویکردها بر اساس مبانی حقیقی تشکیل بنیاد شهید و رسالت بنیاد در جایگاه اثرگذاری در فضای ایثارگری و مقاومتی کشور، ایجاد شد. برای ارتقای اثرگذاری و کارآیی، بخش عظیمی از برنامه‌ها به سمت مشارکت با میدان مخاطب رفتند تا به یک تبادل فکری با مخاطب همراه شوند و در نهایت اثری خلق یا رویدادی مدیریت شود.

وی یادآور شد: معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران تأکید داشت با توجه به همزمانی اربعین سالار شهیدان (ع) و مفهوم کلی جهاد امام حسین (ع) و شعار محوری هیهات من الذله، برای روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس که سالروز شهادت رئیسعلی دلواری نیز است، برنامه‌ای را تدارک ببینیم. مبنای‌مان از ابتدا این بود که ارتباط نزدیکی را با مخاطب برقرار و کار کارگاهی انجام دهیم زیرا امکان هنر به صورت خالص برای ایجاد ارتباط با میدان مخاطب و انتقال پیام بسیار تأثیرگذار است.

کرم‌الهی ادامه داد: در میان جامعه شاهد و ایثارگران فراخوانی را منتشر کردیم تا در زمینه هنرهای تجسمی و نمایشی کارگاهی مردمی برگزار کنیم. بر این اساس هنرمندان حوزه تجسمی اعم از نقاشی، مجسمه‌سازی و کاریکاتور و همچنین هنرمندان نمایشی در این برنامه حضور پیدا کردند. هدف‌مان این بود که میدان مخاطب ما به رویدادها و فعالیت‌ها نزدیک شود و خودش بخشی از تابلویی باشد که ما برایش تدارک دیده‌ایم.

«دلدار دلوار» در پیاده‌رو اجرا شد/شکل‌گیری تابلوهای نقاشی با مردم

معاون هنری بنیاد شهید درباره تداوم فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که مردم محور باشند، تأکید کرد: این آغاز راه است و نگاه تحولی که در رویکرد تعامل با مخاطب داریم در رویدادهای بعدی قوام و گسترش پیدا می‌کند. چون مخاطب با اصل و وجود واقعی هنر مواجه می‌شود، برایش جذابیت و تأثیرگذاری بالایی دارد. ما مخاطب را به عنوان یک میدان‌دار و همراه تعریف می‌کنیم نه صرفا تماشاگر. در حوزه موسیقی اتفاقی در حال رخ دادن است، گروه‌ها در حال شناسایی هستند و جشنواره بین‌المللی «نوای مهر» برگزار می‌شود. در حوزه تجسمی در ۵ منطقه کشور با حضور فعالان در عرصه فرهنگ ایثار و شهادت نمایشگاه تجسمی برگزار می‌شود. در حوزه تئاتر، جشنواره تئاتر ایثار به قوت خود باقی است و در همه بخش‌های تئاتر عروسکی، خیابانی و کودک در حال تجمیع است تا در قالب یک جشنواره بزرگ ملی برگزار شود.

وی تصریح کرد: ما در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت حاوی یک پیام روشن و مشخص برای میدان مخاطب خود در داخل و بین‌المللی هستیم. در دل این پیام باید جهاد تبیین شکل بگیرد. اصل اول توجه بر روشنگری و جهاد تبیین و اصل دوم این است که برنامه‌ها به صورت مردم نهاد و در دل مردم و محلات شکل بگیرد. به حوزه‌های تخصصی هم بی‌تفاوت نیستیم و در پروژه‌های مختلف از این تخصص‌ها استفاده می‌کنیم.

حمید ساروخانی رئیس دفتر هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی بنیاد شهید و امور ایثارگران و محمد لارتی از مدیران هنرهای نمایشی بنیاد، از جمله حاضران در این سمپوزیوم هنری بودند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1483334

مهمترین اخبار ایران و جهان: