نیوز سیتی!
02 شهریور 1402 - 12:43

۲۹۴ واحد صنعتی راکد کشور به چرخه تولید بازگشتند

معاون وزیر صمت و سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۲۹۴ طرح غیرفعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به بهره‌برداری رسیده و فعال شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، فرشاد مقیمی ظهر امروز در حاشیه افتتاح چندین طرح صنعتی در استان قزوین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در هفته دولت حدود ۲۹۲ طرح و واحد صنعتی به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات اجرایی بیش از ۲۵۰ طرح زیرساختی در شهرک‌های صنعتی نیز آغاز می‌شود.

وی با اشاره به تاکید دولت و وزیر صمت در خصوص ضرورت حمایت از فعالیت‌های صنایع کوچک، افزود: از اولویت‌های کاری سازمان صنایع کوچک می‌توان به راه اندازی واحدهای راکد، به ظرفیت رساندن واحدهای زیر ظرفیت و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در حوزه نوسازی واحدهای صنعتی اشاره کرد.

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور با اشاره به وجود ۶۷۰۰ واحد راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۲۹۴ طرح غیر فعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌برداری رسیده و فعال شده‌اند. این در حالی است که صاحبان برخی از صنایع تمایلی برای احیای مجدد واحدها ندارند و چرخه عمر صنعت، محصول یا تکنولوژی برخی از واحدها هم به پایان رسیده و در این خصوص روش‌ها و مکانیزم‌هایی باید تنظیم کرد تا به چرخه تولید بازگردند.

مقیمی اضافه کرد: برخی از واحدهای صنعتی فعال هم به نوسازی و بازسازی نیاز دارند که اگر به موقع انجام شود در جلوگیری از توقف فعالیت واحدها موثر خواهد بود که در این زمینه هم برنامه‌ای در حال تنظیم است و به زودی اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌ها و الزامات مناسب برای ساخت تصفیه خانه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، تعدادی از تصفیه خانه‌ها در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسند. 

این مسوول با اشاره به وجود ۱۷۷ نیروگاه کوچک و chp در داخل شهرک‌های صنعتی کشور اذعان کرد: در حال حاضر ۵۰۰ مگاوات برق در شهرک‌ها تولید می شود. همچنین در جلسه ای در وزارت نیرو، مقرر شد ابتدا مجوز تولید برق در شهرک و مصرف در همان شهرک صنعتی اخذ و توافق انجام شده تا بتوان از شبکه انتقال برق داخل شهرک ها استفاده کرد.

معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: وزیر صمت پیشنهادی به رئیس جمهور ارسال کرده که اگر مجوزهایی اعطا شود، مجموعه صنعت این آمادگی را دارد در زمینه برق سرمایه‌گذاری کند و در این رابطه طی روزهای گذشته شاهد افتتاح چندین پروژه بزرگ در حوزه برق بودیم.

مقیمی افزود: نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی در بهینه‌سازی مصرف برق تاثیر بسزایی دارد که از جمله رویکردهای وزارت صمت و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است تا بتوانیم در کاهش و بهینه‌سازی مصرف برق گام برداریم. چرا که به زیرساخت‌های الکتریسته برق در کشور و بهای تمام شده کالاها کمک می‌کند و اجناس با قیمت مناسب به دست مصرف کننده می‌رسد. 

وی اولویت اول سازمان صنایع کوچک را توسعه شهرک‌های موجود و اولویت اصلی را  کیفی‌سازی شهرک‌ها و افزایش کیفیت خدمات ذکر و بیان کرد: اگر در جایی هم برای توسعه شهرک‌های جدید تقاضا برای سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد، پیگیری می‌کنیم. 

این مسوول با اشاره به وجود ۸۶۰ شهرک صنعتی فعال و به بهره‌برداری رسیده در کشور بیان کرد: در این شهرک‌ها یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مشغول به کار هستند. در شهرک‌های صنعتی همچون گذشته سرمایه‌گذاری خارجی انجام می‌شود که در استان قزوین هم نمونه‌هایی از سرمایه‌گذاری خارجی را شاهد هستیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1466078

مهمترین اخبار ایران و جهان: