مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: شرایط اقلیمی کشور تغییراتی کرده است نظیر اینکه در استان اصفهان پدیده نوظهوری به نام فرونشست باعث از مدار خارجشدن واحدهای آموزشی شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار داشت: پروژه مهر، بزرگترین، وسیعترین و همهگیرترین پروژه در سراسر کشور است و هیچ پروژهای به میزان پروژه مهر، افراد جامعه را درگیر فعالیت نمیکند.
وی ادامه داد: چیزی حدود ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور مستقیماً و بقیه جمعیت بهصورت غیرمستقیم با پروژه مهر درگیر هستند، فلذا هر اتفاق و اقدامی کوچک که در آموزش و پرورش صورت میپذیرد اثرگذاری آن بر جامعه چند هزار برابری است.
ابراهیمی افزود: ساخت و تجهیز مدارس و رسیدگی به فضای فیزیکی یکی از اصلیترین و مهمترین موضوعات آموزش و پرورش محسوب میشود و تغییرات معماری میتواند متناسبتر بافرهنگ و تمدن ایران اسلامی باشد و میتوان از مصالح بهروزتر استفاده کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ابراز داشت: شرایط اقلیمی کشور تغییراتی کرده است نظیر اینکه در استان اصفهان پدیده نوظهوری به نام فرونشست باعث از مدار خارجشدن چیزی حدود ۱۵۰ واحد آموزشی شده است و از سازههای سبک یا متناسب با آن در نوسازی و ساختوساز آموزشگاه میتوان بهره برد تا راهکاری براین این چالش باشد و این مشکل را کمتر ببینیم.
وی اذعان داشت: مدرسه باید روحنواز باشد و برای اینکه مدرسه خانه دیگری برای دانشآموز باشد باید فضای شاداب و بانشاط داشته باشیم که ملزومات آن توجه به نمای ساختمان و معماری آن است.
ابراهیمی بیان داشت: بسیاری از تجهیزات موجود در مدارس متناسب با اهداف آموزشی تعریف نشده است و باید بازبینی اتفاق بیفتد و بازآفرینی اهداف وسایل کمکآموزشی باید در دستور کار قرار گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تأکید کرد: آزمایشگاه یکی از مهمترین جایگاههایی است که افراد را به مهارت و تعمیق بخشی علم و ادب میرساند و تلاش باید بر تجهیز آن باشد.
وی متذکر شد: از فرصتهای مختلف نظیر دانشگاهها، آزمایشگاهها و فضاهای دیگر جهت استفاده از وسایل کمکآموزشی میتواند صورت پذیرد و اشکالی ندارد که بخشی از درس را در کتابخانههای عمومی برگزار کنیم و یا دروسی مانند جغرافیا را در خانههای نجوم و جغرافیا برپا کنیم.
ابراهیمی عنوان کرد: نیروی انسانی پیشران اهداف آموزش و پرورش است و مدیر مدرسه بهعنوان فرمانده نیروی انسانی است؛ ظرفیتهای بسیار خوبی وجود دارد اما مزیتی برای اینکه فردی مدیریت را قبول کند وجود ندارد یا این ظرفیت کمرنگ است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان یادآور شد: دورههای ویژه توانمندسازی کم برگزار میشود یا بهصورت کلی متأسفانه برگزار نشده است؛ بسیاری از اوقات پیشآمده که نیرو را استخدام کرده و او را رها میکنیم تا از دانستههای خود به دست آورده استفاده میکند که توانمندسازی دراینخصوص ضروری است.
وی تصریح کرد: نگرانی ویژهای که استانها خصوصاً استانهای با چالش نیروی انسانی با آن مواجه هستند در خصوص استخدام دبیران و هنرآموزان است که تا کنون نتیجه اعلام نشده تا فرایند ارزیابی آغاز شود و تا اول مهر کلاسی بدون معلم نباشد.
ابراهیمی گفت: انقباضی عملکردن مانع ایجاد کیفیت میشود و زمانی که گفته میشود مدرسه ابتدا باید به مدیر و معاون توجه کند درحالیکه مشاور را ندارد نمیتوان در چنین شرایطی به دنبال کیفیت رفت.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: تمام موارد مطرح شده نیز باید در مدارس غیردولتی موردتوجه قرار گیرد تا حکمرانی آموزش و پرورش بر مدارس غیردولتی بیش از گذشته باشد.
پایان پیام/