نیوز سیتی!
22 شهریور 1402 - 07:41

فعلا نمی‌توانیم سپاه را در اروپا، یک سازمان تروریستی اعلام کنیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران به حکم دادگاه نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وب سایت اتحادیه اروپا، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست پارلمان اروپا در سخانی تاکید کرد که در حال حاضر قادر به قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا نیست.

به گفته بورل، ابتدا لازم است که یک دادگاه در اروپا، سپاه پاسداران را یک گروه تروریستی بنامد و بعد تمامی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به طرح تروریستی بودن سپاه پاسداران رأی مثبت دهند، اما تا کنون هیچ دادگاهی چنین حکمی را صادر نکرده است.

بورل گفت که «متأسفانه کار بیشتری از او بر نمی‌آید.»

بورل در عین حال در جریان سخنان خود در پارلمان اروپا به بهانه مسائل حقوقی بشری به طرح اتهاماتی علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت و حمایت خود را از مخالفان و برندازان ایرانی اعلام کرد.

در زمستان سال گذشته روزنامه فایننشال تایمز چاپ انگلیس در گزارشی اعلام کرده بود که اتحادیه اروپا در حال بررسی گزینه‌هایی برای معرفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک سازمان تروریستی است. فایننشال تایمز اذعان کرد که این تصمیم اروپا خطر پایان دادن به هرگونه امید به احیای یک توافق بین‌المللی با درباره فعالیت هسته‌ای ایران را به دنبال خواهد داشت. گفته شده بود که این اقدام از حمایت فرانسه و آلمان هم برخوردار است و در واکنش به عرضه پهپادهای مسلح ایران به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین در کنار مسائل مربوط به تحولات داخلی اخیر ایران صورت می‌گیرد.

فایننشال تایمز در گزارش خود همچنین گفته بود که معرفی ارتش رسمی یک کشور دیگر به عنوان یک سازمان تروریستی اقدامی غیرمعمول است و حمایت از این اقدام در اروپا نشان‌دهنده موضع سخت‌گیرانه پایتخت‌های غربی در قبال جمهوری اسلامی ایران است.

براساس این گزارش، انگلیس نیز مشغول بررسی همین اقدام مشابه است که پیشتر دولت ترامپ در سال ۲۰۱۹ همین مسیر را رفته بود.

به گفته یک مقام فرانسوی، فرانسه بدنبال آن است که فقط بخش‌های منطقه‌ای سپاه را به‌عنوان نهاد تروریستی معرفی کند، اما وزارت خارجه فرانسه به درخواست برای اظهار نظر در این موضوع پاسخی نداده است.

همچنین وزارت خارجه آلمان گفته است «نه تنها موانع سیاسی، بلکه موانع قانونی زیادی نیز برای برچسب زدن تروریستی درباره سپاه وجود دارد.»

بورل هم در آن زمان هشدار داده بود که اگر اتحادیه اروپا، سپاه پاسداران را به عنوان سازمان تروریستی معرفی کند، چشم انداز مذاکرات مربوط به برجام، که از قبل کمبرنگ شده بود، بعد از این از بین خواهد رفت. بورل در آن زمان گفته بود: «برجام مرده نیست، اما کاملاً متوقف شده است و اگر اقدام اخیر درباره سپاه صورت گیرد، مطمئناً همه چیز را دشوارتر خواهد کرد.» بورل افزود: «ما باید سعی کنیم از داشتن بمب هسته‌ای از سوی ایران جلوگیری کنیم و من راه دیگری جز اجرای برجام نمی‌دانم.»

در ژانویه گذشته نیز پارلمان اروپا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از کشورهای عضو می‌خواست تا سپاه پاسداران ایران را سازمانی تروریستی معرفی کنند. مجلس شورای اسلامی ایران نیز در واکنش به این موضوع، ارتش کشورهای اروپایی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

بر اساس مقررات اتحادیه اروپا، این اتحادیه بدون حکم دادگاه در یکی از کشورهای عضو نمی‌تواند یک نهاد دولتی را به عنوان سازمان تروریستی معرفی کند و ارجاع پرونده به دادگاه کشورهای اروپایی نیز احتمالاً زمان بر و با پیچیدگی بیشتری همراه است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1497478

مهمترین اخبار ایران و جهان: