نیوز سیتی!
11 شهریور 1402 - 14:29

توصیه محمدرضا لطفی به سازندگان ساز چه بود؟/ تلاش برای به روز بودن

کارگاه تخصصی «آموزش ساخت سه تار» در حالی به میزبانی خانه موسیقی برگزار شد که یکی از استادان این عرصه به طرح نکاتی درباره اولویت های ساخت ساز با تکیه بر گفته بزرگان سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه موسیقی، کارگاه تخصصی «آموزش ساخت سه تار» هشتم شهریور ماه با حضور رفیع محمودی از مدرسان عرصه ساخت ساز در خانه موسیقی ایران برگزار شد.

رفیع محمودی از گفته های زنده یاد محمدرضا لطفی پیرامون مباحث استاندارد سازی ساخت ساز یاد کرد و به اهمیت این موضوع در حال حاضر اشاره و سپس اولویت های ساخت استاندارد ساز را تشریح کرد.

وی گفت: زنده یاد محمدرضا لطفی همیشه تاکید داشت ساز را به سفارش ساز دهنده بسازید، زیرا شعور سازنده ساز و احوال نوازنده در هم ادغام می شود و در نتیجه ساز خوش صدا و با کیفیت خواهد شد. بعد از این توصیه من همیشه سعی کردم برای سفارش دهنده ها ساز بسازم و صرفا سازنده ای نباشم که تعداد زیادی ساز در کارگاهش داشته باشد.

مدرس این کارگاه تخصصی موارد فنی مربوط به صنعت ساز و افت صدا را آموزش داد و سپس به توصیف تکنیک های سنتی در ساخت کاسه ساز پرداخت.

وی در این مرحله ادغام روش های سنتی با علم روز سازسازی در ایران را بسیار لازم دانست و به این نکته اشاره کرد که صدای پخته ساز در زمان های گذشته با صنعت جدید ساز سازی، ایده آل این روزهای سازندگان ساز است.

محمودی به شباهت‌ها و تفاوت‌های سبک قدما در ساخت ساز پرداخت و تعدادی از نقاط ضعف و قوت این سبک ها را برشمرد.

ارائه مطالب مفصل راجع به مقیاس ها و اندازه‌ها و جزئیات مربوط به آن و سپس مزیت‌ها و معایب انواع قالب ها بخش عمده کلاس را به صورت تعاملی در بر گرفت.

محمودی درباره انواع چوب و عمر آن ها و نیز شیره گیری چوب و صدمه های آن به کار نکاتی را عنوان کرد.

این هنرمند عرصه ساز سازی به هنرجویان تاکید کرد که همواره مهارت نوزاندگی خود را به روز نگه دارند چراکه این ویژگی به همراه تقویت همیشگی گوش موسیقیایی یکی از مهم ترین اصول این حرفه است.

روش های انواع تراش صفحه، ایجاد قوس، کاربردهای دیاپازون، تعمیر و بازسازی ساز، کوک هوای داخل کاسه و اولویت بندی هر کدام از مراحل، دیگر بخش های این کارگاه را در برگرفت.

کارگاه با پرسش و پاسخ هایی پیرامون چگونگی به کارگیری تکنیک ها، چسب کاری، نگهداری اولیه چوب، شیوه های گرم کردن چوب، درجات و زوایای دسته، ظرافت ها و اندازه های مربوط به خرک پایان پذیرفت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1481334

مهمترین اخبار ایران و جهان: