نیوز سیتی!
01 اسفند 1401 - 13:28

۱۵۰ اثر به همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران ارسال شد

بیرجند- دبیر همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مرزی مناطق ایران در دانشگاه بیرجند از ارسال ۱۵۰ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره خبر داد.

محمد امین ناصح در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به جشنواره زبان‌ها و گویش‌های مرزی بیان کرد: برای شرکت در این همایش از دکتر حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سفیر ایران در یونسکو و رئیس دانشکده مرزبانی انتظامی کشور دعوت شده است.

وی عنوان داشت: استادان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و همچنین صاحب نظران، دانشجویان و پژوهشگران علاقمند حوزه‌های زبان و زبان شناسی و علوم وابسته به آن در فرصت مشخص شده ۱۵۰ مقاله برای شرکت در نخستین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران ارسال کردند.

ناصح با اشاره به اینکه این همایش یک روزه دهم اسفند ماه سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود، افزود: این همایش با هدف تبادل دانش بین صاحب نظران مرتبط و معرفی دستاوردهای پژوهشی استادان و دانشجویان در زمینه زبان‌ها و گویش‌های نواحی مرزی ایران به ویژه از منظر تطبیقی با زبان‌ها و گویش‌های مرتبط در آن سوی مرز و در سطحی کلان برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت از زبان‌ها و گویش‌های رو به زوال در مناطق مرزی، اظهار کرد: بومی سازی و کاربردی نمودن منابع درسی دانشجویان در زمینه معرفی و ثبت زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران و بررسی کیفی تعامل این زبان‌ها و گویش‌ها با زبان فارسی به عنوان عامل وحدت و انسجام ملی در این همایش مورد نظر است.

دبیر همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مرزی دانشگاه بیرجند گفت: امیدواریم در سایه توجهات الهی و تشریک مساعی استادان و دانشجویان علاقمند در تحقق این اهداف برگزاری این همایش مؤثر باشد.

وی ادامه داد: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده تعدادی از مقالات به شکل سخنرانی ارائه و منتخبی از مقالات برتر به تشخیص کمیته علمی همایش در یک مجله علمی پژوهشی مرتبط منتشر خواهد شد.

ناصح عنوان داشت: تدوین کتاب مجموعه مقالات همایش که در بر گیرنده همه مقالات پذیرفته شده خواهد بود، پس از پایان همایش منتشر خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1046066

مهمترین اخبار ایران و جهان: