نیوز سیتی!
19 بهمن 1401 - 00:25

جایگاه ویژه «نماز» در مدارس غیردولتی

معاون وزیر آموزش و پرورش در نشست هم اندیشی با ستاد اقامه نماز با تأکید بر اینکه فعالیت مرتبط با نماز در رتبه‌بندی و الگوی شهریه مدارس تأثیرگذار است، گفت: تلاش کردیم تا گفتمان نماز در مدارس جاری و سازی باشد و بر این اساس آماده استفاده از تجربیات و همکاری با ستاد اقامه نماز هستیم.

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، احمد محمودزاده معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در نشست هم‌اندیشی با ستاد اقامه نماز ضمن تبریک ایام ماه رجب و دهه مبارک فجر، اظهار کرد: علاقه‌مندیم نگاه تربیتی و پرورشی به مدارس غیردولتی تقویت شود و معتقدیم همه ما خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی از تمام توان و ظرفیتی که داریم برای ترویج فرهنگ اقامه نماز استفاده کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت موضوع نماز در مدارس گفت: فعالیت‌هایی چون اجرای طرح «نور چشم» و توانمندی مدیران مدارس در برنامه یاوران نماز، جشن تکلیف و گفتمان دینی با محوریت نماز از جمله برنامه‌هایی است که در مدارس غیردولتی و هیأت امنایی اجرا می‌شود. ما آماده استفاده از تجربیات و همکاری با ستاد اقامه نماز هستیم.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت مرتبط با نماز در رتبه‌بندی و الگوی شهریه مدارس تأثیرگذار است، گفت: تلاش کردیم تا گفتمان نماز در مدارس جاری و سازی باشد و بر این اساس آماده استفاده از تجربیات و همکاری با ستاد اقامه نماز هستیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی گفت: ترویج گفتمان دینی در جامعه با محوریت موضوع نماز یک ضرورت است. خانه و مدرسه اصلی‌ترین مراکزی هستند که خمیر مایه اخلاقیات فرزندان جامعه در آن شکل می‌گیرد لذا والدین باید قبل از فراخواندن کودکان به اقامه نماز و ادای فرایض دینی، خود به آنها عمل کنند و معلمان هم باید با استفاده از نقش محوری که در ذهن و روان دانش‌آموزان دارند برای ترغیب آنها به اقامه نماز از هیچ کوششی دریغ نکنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی دیگر از مسائلی که در ترویج فرهنگ اقامه نماز در مدارس تأثیرگذار است، زیباسازی و تجهیز نمازخانه‌های مدارس، محیط‌های آموزشی و ادارات، است.

وی ضمن انتقاد از رویکرد آموزشی کنکور محور مدارس طی سال‌های گذشته، گفت: نگاه کنکور محوری موجب شده بود که مدارس بیشتر نگاه آموزشی داشته باشند و مسائل تربیتی کم رنگ شده بود اما در برنامه های سازمان، محور را بر کیفیت بخشی به برنامه‌های مدارس و مراکز غیردولتی و رویکرد تربیتی گذاشتیم.

محمودزاده با تأکید بر نگاه تربیتی در مدارس غیردولتی، اظهار کرد: چند برنامه خاص داریم که موضوع ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان از جمله آنهاست و در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه فرهنگیان امضا کردیم؛ همچنین تمرکز سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی بر اجرای سند تحول است و در سند تحول نیز نگاه تربیتی، اصل است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: جشن فرشته‌ها از جمله برنامه‌هایی است که مانند مدارس دولتی در مدارس غیردولتی برگزار می‌شود و با استقبال خانواده‌ها نیز مواجه بوده است.

سید احمد زرهانی رئیس ستاد اقامه نماز نیز تصریح کرد: ما در ستاد اقامه نماز، خودمان را بخشی از آموزش و پرورش می‌دانیم و خاستگاه ستاد اقامه نماز هم آموزش و پرورش است و مجموعه آورده‌های ما متعلق به شماست.

وی گفت: اگر مسجد، نماز، دعا، معنویت و مکارم اخلاق جایگاه با رفعت و سازنده خود را در بین نسل دانش آموز حفظ کند بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی حل می شود. بر این اساس در راهبردها و برنامه‌ریزی‌های تربیتی و اجتماعی و فرهنگی باید گسترش معارف نماز در مدارس و بسط جهان بینی توحیدی و پرورش تفکر دینی و تقویت دین باوری متناسب با چشم انداز گام دوم در اولویت قرار گیرد.

منصور سرگزی معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی ستاد اقامه نماز و مدیر اجرایی اجلاس‌های سراسری نماز خطاب به احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی، اظهار کرد: اقداماتی که می‌خواهیم امروز در حوزه نماز انجام دهیم، زمینه سازی برای ترویج معارف نماز در مدارس غیردولتی اعم از هیأت امنایی و غیردولتی است چرا که نماز، سازندگی فردی، روانی و اجتماعی دارد.

وی با بیان اینکه این موضوع زمانی مؤثر هست که در سه حوزه اثرگذار «دانش‌آموزان»، «معلمان، مدیران و کارگزاران مدارس» و «پدر و مادران» مورد توجه قرار گیرد، افزود: اگر ما در این سه حوزه بتوانیم معارف نماز را ترویج دهیم و زمینه را برای آموزش‌های مبتنی بر انگیزه آفرینی مساعد کنیم شاهد تحول خواهیم بود و می‌‌توانیم مطمئن باشیم که جوان ما وقتی به دانشگاه و اداره برود بر اساس آموزه‌های نماز، آن نقشی را که باید به درستی در محیط جدید ایفا کند، اجرا می‌کند.

شایان ذکر است محمودزاده معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی به دلیل اهتمام ویژه در گسترش برنامه‌های آموزشی در بین مدیران مدارس در صحن اجلاس سراسری نماز تجلیل شد و دوره آموزشی مبین یا مدیریت برنامه‌های نماز در مدارس با مشارکت ستاد اقامه نماز و سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و همراهی معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش تا پایان سال برای ۱۰ هزار نفر از مدیران مدارس غیردولتی برگزار خواهد شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1026422

مهمترین اخبار ایران و جهان: