نیوز سیتی!
03 اسفند 1401 - 15:26

برخورد جدی با متخلفان صید ترال در دستور کار شیلات بوشهر است

بوشهر- شیلات استان بوشهر با ارائه توضیحاتی در مورد گزارش خبرگزاری مهر با موضوع صید ترال، از عزم و تلاش جدی برای مقابله با متخلفان صید در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی درج گزارشی با عنوان «نابودی ذخایر دریایی با صید ترال / جلوی شخم زدن خلیج فارس را بگیرید» شیلات استان بوشهر توضیحاتی را در مورد این گزارش منتشر کرد.

در این توضیحات آمده است: صید ترال هم مشابه ده‌ها روش صید دیگر در برخی از فصول صید به صورت مجاز در آب‌های ساحلی قابل استفاده است، البته گرچه این روش سال‌ها پیش جهت صید ماهی و میگو مورد استفاده قرار می‌گرفت اما کاربرد مجاز کنونی آن صرفاً در فصل صید میگو است که در خلیج فارس تنها توسط قایق و لنج‌های سنتی به کار گرفته می‌شود.

بنابراین این روش هم مشابه سایر روش‌های صید هنوز مورد استفاده است و به دلیل عدم امکان استفاده از سایر روش‌های دیگر برای صید میگو امکان جایگزینی آن میسر نشده است اما بکارگیری آن در سایر فصول صید ممنوع و استفاده از آن تخلف است و در صورت کشف با جرایم سنگین مالی و ممنوعیت صید برای شناور همراه است.

از سوی دیگر وسعت محدوده صیدگاه‌ها در آب‌های ساحلی استان پهنه‌ای بیش از محدوده خشکی دارد و به بیش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع بالغ می‌گردد بنابراین برای حفاظت از این محدوده به نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات زیادی بیش از آنچه در اختیار این اداره هست نیاز است و چنانچه مشابه کشورهای پیشرو در این زمینه عمل شود بایستی از وسایل و تجهیزات پروازی (پهپاد) هم بهره گرفته شود که فعلاً در اختیار این اداره نیست.

با این حال این اداره اقدامات مهم و مؤثری برای برخورد با متخلفین و حفاظت از منابع آبزی به عمل می‌آورد و حتی در این راه در سال‌های اخیر یکی از همکاران به شهادت رسیده است. انجام گشت‌های مستمر و استفاده از همکاری و امکانات دریابانی و نیروی دریایی سپاه از جمله این موارد است که سالیانه به توقیف صدها شناور متخلف می‌انجامد و پرونده‌های ثبت شده در دادگاه‌های شهرستان‌های مختلف استان موید این مطلب است.

شیلات وجود شناورهای متخلف را نفی نمی‌کند اما اذعان دارد از حداکثر توان خود در این راه استفاده کرده است.

این اداره کل مصمم است تا در کنار اقدامات بازدارنده در این راه با استمرار طرح‌هایی در زمینه بازسازی و غنی سازی منابع آبزی که رهاسازی پست لارو میگو و بچه ماهی، ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی، و دریابست های منطقه‌ای از آن جمله‌اند به بهبود وضعیت ذخایر آبزی خلیج فارس کمک کند که خوشبختانه مساعدت مسئولین استانی و ملی زمینه آن را فراهم کرده و به زودی شاهد اجرای پروژه‌های بیشتری در این زمینه خواهیم بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1050722

مهمترین اخبار ایران و جهان: