نیوز سیتی!
13 اسفند 1401 - 19:48

انگلیس در تحقق رویای بریتانیای کبیر؛ ادامه چشم طمع به جزایر مالویناس

دولت انگلیس در تنش با آرژانتین بار دیگر مدعی مالکیت بر جزایر «مالویناس» شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از خروج آرژانتین از توافقنامه همکاری با انگلیس بابت جزایر «مالویناس» و تقاضا از لندن برای گفت‌وگوهای جدید، انگلیس دوباره حاکمیت خود را بر این جزایر اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» «سانتیاگو کافایرو» وزیر امور خارجه آرژانتین روز شنبه در توییتی نوشت که «جیمز کلورلی» وزیر خارجه انگلیس را در جریان دیدار خود در حاشیه نشست گروه ۲۰ در هند، این موضوع را به اطلاع وی رسانده است.

کلورلی روز جمعه در توییتی نوشت: «جزایر فالکلند (نام انگلیسی این جزیره) متعلق به انگلیس هستند.»

کافایرو به وزیر خارجه انگلیس گفته بود که آرژانتین تصمیم گرفته از توافقنامه ۲۰۱۶ خارج شود. کافیرو همچنین گفت که مذاکرات جدیدی را در راستای قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۶۵ پیشنهاد کرده تا راه حلی مسالمت آمیز برای حل این ماجرا بیابند.

در سال ۱۹۸۲ انگلیس و آرژانتین بر سر مالیکت این جزایر  واقع در جنوب اقیانوس اطلس وارد جنگ شدند. در این جنگ که در زمان نخست‌وزیری «مارگارت تاچر» در انگلیس رخ داد در نهایت پس از کشته شدن صدها تن از نیروهای دو طرف، این جزایر از آرژانتین پس گرفته شدند.

 به نظر می رسد که انگلیس در صدد تحق رویای بریتانیای کبیر است و  آرژانتین بر این باور است که نمی‌توان روی رای ساکنان  این جزیره حساب کرد، چرا که این افراد از انگلیس آمده‌اند و ساکنان اصلی آرژانتینی این جزایر از آن اخراج شده‌ و شهرک‌نشینان انگلیسی جایگزین آن‌ها شده‌اند.

 جزایر مالویناس از لحاظ موقعیت مکانی در ۴۶۴ کیلومتری سواحل آرژانتین قرار دارند؛ این در حالی است که فاصله این جزایر تا انگلستان به ۱۲ هزار و ۷۳۰ کیلومتر می‌رسد.

«آگوستین کلومبو سیرا» کارشناس آرژانتینی در این راستا معتقد است که در حقیقت استدلال محکمی در تأیید حقوق تاریخی و جغرافیایی انگلستان در جزایر «مالویناس» وجود ندارد. «کارلوس رایموندی» نماینده و عضو کمیسیون روابط خارجی کنگره آرژانتین نیز در این رابطه تصریح کرد: «ادعای مالکیت انگلستان بر سرزمینی که در ۱۳ هزار کیلومتری این کشور قرار دارد، یک ادعای استعمارگرانه است» (جزئیات بیشتر).

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1072722

مهمترین اخبار ایران و جهان: