نیوز سیتی!
14 اسفند 1401 - 11:41

آلمان ردپای واژه «نازی» را از قانون اساسی این کشور پاک می‌کند

وزیر دادگستری آلمان اعلام کرد که برای حذف نشانه‌ها و آثار زبانشناسانه واژه «نازی» از کتاب‌های حقوقی این کشور تلاش خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، مارکو بوشمان، وزیر دادگستری آلمان می‌گوید که تلاش خواهد کرد تا ردپای کلمه «نازی» را از کتب قانونی این کشور پاک کند.

اظهارات بوشمان در حالی مطرح شده که آلمان چهار سال پس از جنگ جهانی دوم، قانون اساسی موردتایید متفقین را تصویب کرد و برخی از قوانین عصر نازی همچنان تا به امروز در حال اجرا است.

بوشمان ماه گذشته در نامه‌ای به چندین معاونت دولتی نوشت که و ۱۰ قانون و ۱۲ آیین‌نامه را شناسایی کرده که به «اصلاح» نیاز دارند.

این قوانین که در دوران حکومت آدولف هیتلر تصویب شده، حاوی واژه‌هایی همچون «دولت رایش» و «وزیر کشور رایش» است. در بندی از قانون مرتبط با متخصصین غیرپزشکی مصوب ۱۹۳۹ عبارت «وزیرعلوم، آموزش و تحصیلات عمومی رایش» استفاده شده؛ سمتی که برنارد راست آخرین فردی بود که آن را برعهده داشت و در سال ۱۹۴۵ و پس از تسلیم شدن آلمان به نیروهای متفقین، خودکشی کرد.

قانون اساسی معاصر آلمان پس از آنکه به تصویب قدرت‌های غربی اشغالگر آلمان غربیِ آن دوران، در سال ۱۹۴۹ اجرایی شد. با این حال، امپراتوری آلمان در سال ۱۸۷۱ قانون جزای این کشور را تصویب کرد که در بیش از ۱۵ سال گذشته به طور چشمگیری بازنگری شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1073722

مهمترین اخبار ایران و جهان: