نیوز سیتی!
16 اسفند 1401 - 14:24

توسعه سواحل مکران به دلیل نبود زیرساختها به کندی پیش می رود

سیریک - نماینده ویژه دبیر شورای اجرایی توسعه سواحل مکُران، گفت: توسعه سواحل مکران به دلیل نبود زیرساختها به کندی پیش می رود.

سیامک ره پیک در گفتگو با خبرنگار مهر، با اذعان به اینکه، توسعه سواحل مکران یک ظرفیت مهم است، که نه تنها به منطقه مکران بلکه به کل کشور سودآور است، بیان کرد: در دولت سیزدهم برای اینکه کار توسعه سواحل مکران منسجم تر پیش برده شود، شورایی در دبیرخانه ستاد طرح توسعه مکران تشکیل شده است، که مصوبه هیات وزیران دارد، و ناظر به دو تا از اصل قانون اساسی است، اصل قانون ۱۲۷ و ۱۳۸ که اصل ۱۲۷ نماینده ویژه رئیس جمهور است که طبق قانون اساسی رئیس جمهور یک نفر به عنوان نماینده ویژه خود می تواند انتخاب کند، و در ماده ۱۳۸ تقریباً یک مجموعه حقوقی و بخشی از وزرا هستند که این مجموعه تحت مدیریت معاون اول رئیس جمهور و با دبیری نماینده اجرایی ویژه رئیس جمهور و مصوبات هیات وزیران است.

ره پیک با بیان اینکه، سواحل مکران در حوزه زیر ساختها عقب افتادگی مفردی دارد، افزود: با این عقب افتادگی امکان جذب سرمایه گذار نیست، که این عقب افتادگی فقط با کار مضاعف و جدی گرفتن موضوع قابل حل است.

وی به علت عقب افتادگی سواحل مکران پرداخت و عنوان کرد: برداشت های غلط، تعریف غلط و عقب افتادگی ذهنی نسبت به موضوع توسعه سواحل مکران از عواملی است که این عقب افتادگی ایجاد کرده است.

ره پیک با بیان این مطلب که توسعه متوازن به شرطی انجام خواهد گرفت که عموم مخاطبین درک درستی از موضوع داشته باشند، تصریح کرد: زمینه سازی انجام توسعه و یک توسعه متوازن به شرطی انجام خواهد گرفت که عموم مخاطبین از مردم گرفته تا سرمایه گذاران و داخلی و خارجی باید درک درستی از موضوع داشته باشند.

وی بابیان اینکه، مردم باید تعریف درستی از توسعه مکران داشته باشند، افزود: و این وظیفه رسانه ها است که درک درستی از این موضوع به مردم الغاع کنند و مدیریت انکار عمومی داشته باشند.

وی اضافه کرد: تا زمانیکه این موضوع درست شناخته نشود و مفاهیم درستی از این موضوع شگل نگیرد یقیناً" نسخه غلطی نوشته می شود.

رهپیک گفت: برای دبیرخانه مهم است که تا به هر قیمتی توسعه بخش اقتصادی سواحل مکران ایجاد نگردد، و اگر که سرمایه گذاری انجام بگیرد و پربازده شود لازمه آن این است که ذهن مردم منطقه آماده شود و درک درستی از این موضوع نیز داشته باشند.

وی با بیان اینکه، این توسعه برای همه است پس همه باید در این توسعه مشارکت داشته باشندو تلاش بکنند و این نیز بپذیرند، خاطرنشان کرد: اصلی ترین کسانی که در حوزه اقتصاد باید بدانند و همچنین لازمه ترین کسانی که باید بدانند و مطالبه کنند و شرایط ذهنی مردم را آماده کنند و به سرمایه گذار اطمینان خاطر بدهند افراد فرهنگی و رسانه در این منطقه هستند.

ره پیک با بیان اینکه، ما در منطقه مکران با مجموعه ای از افراد و اقشار متفاوت سرو کار داریم، اعم از روستایی و شهری حتی خارجی و اینجا است که کار ما سخت کرده است، افزود: باید تمام این طیف ها با هم منسجم کنیم، و طراحی ارتباط و اغنا سازی کنیم.

وی گفت: چرخ توسعه سواحل مکران در حال حرکت است و هیچگاه این چرخ از حرکت نخواهد ایستاد پس ما باید هر سند و اقدامی برای این کار در حال حرکت بنوسیم.

وی اضافه کرد: این هم نیست که این توسعه نگهداشت از همین رو انرژی و برنامه مضاعف می خواهد و همه باید بیایند پای کار و اول آنهایی که این منطقه مال آنها است، هر چند که این توسعه برای همه است.

وی با بیان این عنوان که انتظار داریم سواحل مکران دروازه توسعه کشور باشد پس کشور به توسعه این منطقه نیاز دارد تصریح کرد: سه سال زمان برای ساخت زیر ساخت ها داریم و اگر نتوانیم در طول این سه سال زیر ساخت ها نیز بسازیم مزیت های منطقه از دست خواهیم داد.

ره پیک گفت: باید یک مدیریت واحد در منطقه ایجاد کنیم تا که بتوانیم موانع برداریم و به این توسعه سرعت ببخشیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1079166

مهمترین اخبار ایران و جهان: