نیوز سیتی!
24 بهمن 1401 - 13:05

نیاز ایران مربی هجومی است/ کی‌روش در قطر همه چیز دارد جز استعداد!

خبرنگار انگلیسی که اخبار و رویدادهای فوتبال آسیا را پوشش می‌دهد، با تاکید بر نیاز تیم ملی ایران به پوست اندازی، گفت: قطر با انتخاب کی‌روش به دنبال خارج شدن از گودالی است که در آن قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، انتخاب کارلوس کی روش به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال قطر و ماموریت او برای رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۶ بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های معتبر جهان داشت. کی روش پس از سومین حضور متوالی در جام جهانی (۲۰۲۲ قطر) با تیم ملی ایران، سرانجام به ماجراجویی خود در ایران پایان داد و به تیمی رفت که در سال ۲۰۱۹ با «فلیکس سانچز» اسپانیایی به عنوان قهرمانی رسید.

حضور کی روش در قطر واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشته است؛ بخصوص پس از حذف عنابی‌ها در جام جهانی که خودشان میزبان آن بودند. خبرنگار مهر برای بررسی چالش‌های کی روش در قطر و چشم انداز فدراسیون فوتبال این کشور سراغ «مارتین لو» خبرنگار وب سایت theasiangame رفت.

لو نزدیک به ۱۰ سال است که اخبار و رویدادهای فوتبال قاره آسیا را پوشش می‌دهد و با شناخت کامل از تیم‌های این قاره، به ارزیابی حضور کی روش در قطر پرداخت.

این روزنامه نگار همچنین با اشاره به دشواری‌های کار مربی خارجی در تیم ملی ایران، بر ضرورت تغییر نسل و دعوت از بازیکنان جدید در دوران بعد از کی روش تاکید کرد:

* خبرگزاری مهر- سوال اول من این است که چرا فلیکس سانچز از قطر اخراج شد؟ آیا او باوجود حذف در جام جهانی، مربی خوبی برای قطر نبود؟

- مارتین لو: پس از بیش از یک دهه هدایت این گروه فعلی، از تیم زیر ۱۵ سال تا بزرگسالان، این حس وجود داشت که جام جهانی پایان راه برای سانچز باشد. در ابتدا برنامه این بود که او تیم را برای ۲۰۲۲ آماده کند، قبل از اینکه مربی بزرگی پیش از جام جهانی بخواهد جای او را بگیرد؛ اما موفقیت در جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۹ این برنامه را تغییر داد. نحوه خروج آنها از جام جهانی البته اوضاع را بدتر کرد. البته من معتقدم که او بعد از مسابقات قطر را ترک می‌کرد.

نیاز ایران مربی هجومی است/ کی‌روش در قطر همه چیز دارد جز استعداد!
مارتین لو

* به نظر شما معیار انتخاب کارلوس کی روش چه بوده است؟ تا جایی که من می دانم فوتبال قطر به دنبال سبک دفاعی نیست. همانطور که می‌دانید کارلوس کی روش نتوانست با ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ صعود کند. قطر هم با سانچز حذف شد. اگر ملاک انتخاب سرمربی موفقیت در جام جهانی بود چرا این انتخاب انجام شد؟

- کی روش هم در آسیا و هم در عرصه جهانی نام بزرگی است. او نتوانست با ایران در جام جهانی موفق شود ولی شکی نیست که تجربه او با مربیگری در پنج جام جهانی و در کشورهای اروپایی ارزشمند است. این نکته کلیدی است که فدراسیون قطر پیش از سال ۲۰۲۶ به دنبال آن خواهد بود. قطر در یک دهه گذشته بر سبک و ثبات تمرکز داشته است. من فکر می‌کنم حداقل در کوتاه‌مدت، قطر امیدوار است که از دانش و تجربه تاکتیکی کی‌روش جهش کند.

* شما چه زمانی متوجه شدید کی روش سرمربی قطر می‌شود؟

- خیلی زود و پس از جام جهانی؛ حتی قبل از رفتن سانچز این خبر گزارش شد. به نظرم این یک راز آشکار بود!

* با شناختی که از فوتبال آسیا و قطر دارید، احساس کلی قطری‌ها از این انتخاب را چطور ارزیابی می‌کنید؟

- واکنش‌ها کاملاً مثبت بوده است. کی‌روش نام بزرگی است، چیزی متفاوت برای خارج کردن آنها از گودالی که در حال حاضر در آن هستند. اگر بخواهیم عمیق‌تر نگاه کنیم، چند علامت سوال در مورد روش‌ها و رویکرد تاکتیکی کی روش وجود دارد، اما به طور کلی تأثیر ورود چنین نام بزرگی فوراً تقویت خواهد شد.

* تیم ملی قطر در سال ۲۰۱۹ قهرمان آسیا شد و کی روش هدایت مدافع عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را بر عهده گرفت. فکر می‌کنید او بتواند دوباره قطر را به قهرمانی در قاره کهن برساند؟

- بدون درک جاه طلبی‌های فدراسیون قطر، پاسخ دادن به این سوال دشوار است. اگر اولویت آنها برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۶ است، پس فکر می‌کنم کی روش باید از سال آینده برای ایجاد و ارزیابی نسل جدیدی از استعدادها استفاده کند. اگر کی روش با همان ترکیب قبلی که مسلماً بهترین مجموعه برای حفظ جام ملت‌های آسیا است ادامه دهد، فکر می‌کنم صعود به جام جهانی دشوار خواهد بود. اگر جام ملت‌های آسیا اولویت مشخص باشد، هنوز فکر می‌کنم آنها برابر بهترین تیم‌ها مانند ژاپن، عربستان سعودی و کره جنوبی تلاش خواهند کرد. فکر می‌کنم تکرار قهرمانی سال ۲۰۱۹ سخت خواهد بود؛ حتی باوجود برگزاری بازی‌ها در کشور قطر.

* فکر می‌کنید بزرگترین چالش سرمربی پرتغالی در قطر چیست؟

- چالش کی‌روش همان نسل طلایی قطر است که در حال حاضر از نظر ذهنی در حال افت است و نسل جدید هم فاقد زمان کافی برای بازی بوده است. در کنار القای شیوه جدیدی از بازی، ایجاد تعادل نیز دشوار خواهد بود. با توجه به حضور قطر در کونکاکاف و مسابقات مقدماتی جام جهانی، کی روش زمان لازم را برای اجرای برنامه‌هایش دارد.

نیاز ایران مربی هجومی است/ کی‌روش در قطر همه چیز دارد جز استعداد!
کی روش پس از امضای قرارداد با قطر

* حتماً می‌دانید که کی روش بسیار سخت گیر است و همیشه با فدراسیون‌هایی که با آنها کار کرده مشکل داشته است. به نظر شما فدراسیون قطر می‌تواند او را مدیریت کند؟

- وقتی فدراسیون را در نظر می‌گیریم، این بزرگترین تفاوت در مورد انتصاب کی روش است. فدراسیون قطر هرچه کی روش بخواهد به او می‌دهد. بازی‌های دوستانه، اردوهای آموزشی و غیره. چیزی که او نخواهد داشت، استعداد فراوان است. مطمئن نیستم که آیا او می‌تواند از این موضوع به نفع خود استفاده کند یا نه. کی‌روش در اثبات اشتباه دیگران موفق است. به‌جای تمرکز انرژی روی فدراسیون فوتبال قطر، فکر می‌کنم این بار کی روش روایت و داستانی علیه بقیه تیم‌های آسیا مثلاً تیم‌های منطقه شرق ایجاد خواهد کرد که اخیراً با حسادت به تأثیر قطر بر AFC نگاه کرده‌اند.

* و تیم ایران چطور؟ به نظر شما مربی ایرانی برای تیم ملی بهتر است یا خارجی؟ کدام سبک بازی به کار ایران می‌آید؟

- فکر می‌کنم برای تیم ملی ایران یک مربی هجومی و متمرکز بر این سبک خوب است. با این حال من این احساس را دارم که هیچ مربی خارجی نمی‌تواند به طور منظم با فدراسیون فوتبال ایران برخورد کند. جواد نکونام کسی است که به احتمال زیاد یکی از گزینه‌ها باشد. فقط مطمئن نیستم که زمانش فرا رسیده است یا نه.

* و چالش اصلی جانشین کی روش در ایران چه خواهد بود؟

- تیم کی روش مسن‌ ترین تیم در جام جهانی بود. او نام‌های بسیار کمی را به لیست ایران وارد کرد. بنابراین ایجاد نسل بعدی فوتبال در اولویت است. جام ملت‌های آسیا برای ایران هم با انتخاب سرمربی جدید و هم با بازیکنانی که دعوت می‌شوند، جالب خواهد بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1035866

مهمترین اخبار ایران و جهان: