نیوز سیتی!
18 اسفند 1401 - 09:11

«حسین آباد سادات» محصور در مشکلات/کندی اینترنت و معضل زیست محیطی

بیرجند- کندی اینترنت، مشکلات زیستی محیطی ناشی از فعالیت شن شویی ها و کشتارگاه، ناامن بودن ورودی روستا و ...از جمله دغدغه های اهالی روستای حسین آباد سادات بیرجند است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: «حسین آباد سادات» از جمله روستاهای حاشیه شهر بیرجند است که مردمانش از کمبود برخی امکانات رنج می‌برند. روستایی که مردمانش از همت والای اهالی برای جاودان ماندن روستا می‌گویند اما معتقدند خاکش با گام‌های مسئولان غریب است.

ورودی غیر ایمن روستا از جاده اصلی به عنوان اولین مطالبه روستاییان در حسین آباد سادات بوده چرا که در شرایط فعلی بستر ساز حوادثی تلخ شده و نیازمند ورود و بررسی جدی متولیان است.

اشاره به برخی از معضلات روستای حسین آباد سادات

در شرایطی که دامداری به عنوان منبع درآمد روستاییان است، اهالی این منطقه از رد پای مشکلاتی متعدد در واحدهای دامی شأن گلایه داشته و راه نجاتی برای برون رفت از موانع پیش روی این صنعت در حسین آباد را جست و جو می‌کنند.

این روزها گلایه روستاییان به کمبود برخی امکانات رفاهی و آموزشی ختم می‌شود بلکه معتقدند خطرهای زیادی در پیست موتور سواری حسین آباد در کمین اهالی به ویژه نوجوانان نشسته و نیازمند چاره‌ای مناسب است.

از طرف دیگر احاطه شدن روستا با شن‌شویی ها نه تنها مشکلاتی در دل روستا به وجود آورده بلکه گرد و خاک حاصل از فعالیت ماشین آلات بر زندگی روستاییان غبار انداخته و دردی دیگر دغدغه‌های این مردم افزوده است.

کشتارگاه پای مشکلات جدید را به روستا باز کرد

فعالیت کشتارگاه در چند قدمی حسین آباد سادات، پای مشکلات جدیدی را به روستا باز کرده و بوی نامطبوع برخواسته از فعالیت این واحد، مشام روستانشینان را ناخوش می‌کند. بنا به گفته روستاییان ادامه روند فعالیت کشتارگاه می‌تواند تهدیدی برای قنات روستا باشد که می‌طلبد قبل از وقوع، مورد توجه قرار گیرد.

بلاتکلیفی زمین ورزشی روستا هم دغدغه دیگری است که روستاییان مطرح می‌کند. ظرفیتی که می‌تواند بستری مناسب برای تفریح کودکان و نوجوانان باشد چندی پیش نیمه احداث رها شده و در مرحله گودبرداری درجا می‌زند.

گلایه شهروندان جایی به اوج می‌رسد که علی رغم اشراف روستا به زمین‌هایی وسیع، مکانی مناسب با کاربری آرامستان نداشته و برای دفن اموات شأن باید مسیر شهرستان و روستاهای مجاور را پیش گیرند.

گلایه از کندی اینترنت و نبود عابر بانک در روستا

محمد رضوی از جوانان روستای حسین آباد سادات با اشاره به کندی اینترنت در این روستا علی رغم جمعیت جوان این منطقه حاشیه شهر بیرجند بیان‌کرد: اینترنت همراه اول وصل نمی‌شود و ایرانسل نیز به کندی ارتباط را برقرار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه عابر بانک نیز در روستای حسین آباد وجود ندارد، گفت: اگر نیاز به عابر بانک داشته باشیم باید به روستای امیرآباد رفته و در آنجا کار خود را پیگیری کنیم.

رضوی افزود: همچنین نیمی از مردم روستا تلفن ثابت داشته و نیمی دیگر از این نعمت بی بهره هستند.

سگ‌های بلاصاحب و ترس اهالی روستای حسین آباد

زهرا حسین آبادی از دیگر شهروندان روستای حسین آباد با بیان اینکه از مشکلات مردم روستا بحث سگ‌های ولگرد و بلاصاحب است، بیان کرد: به خاطر وجود این سگ‌ها نمی‌توانیم فرزندانمان را به تنهایی به بیرون بفرستیم.

وی با اشاره به اینکه تردد در کوچه‌های آخر روستای امیرآباد به خاطر وجود همین سگ‌های بلا صاحب به شدت ترسناک است، افزود: بوی نامطبوع کشتارگاه که فاصله بسیار کمی با منازل مسکونی دارد نیز معضل دیگر این روستا است.

حسین آبادی ادامه داد: از ۱۰ سال قبل قرار بر جا به جایی کشتارگاه بوده که هنوز این اتفاق صورت نگرفته است.

ورودی ناایمن روستا

محمد رضایی از دیگر اهالی روستای حسین آباد با اشاره به ورودی ناایمن روستا گفت: جاده ورودی روستا عریض نبوده و همچنین چراغ چشمک زن و علائم راهنمایی و رانندگی ندارد که همه این موارد موجب افزایش مخاطرات شده است.

وی افزود: اگر مسئولان یک بار وارد این روستا شوند، از نزدیک درخواهند یافت که ورودی این روستا چقدر آسیب زا است.

رضایی با اشاره به اینکه جا به جایی مکرر مکان دامداری‌های روستای حسین آباد نیز از دیگر دغدغه‌های اهالی است، گفت: احاطه شدن روستا با شن شویی‌ها نیز از دیگر مشکلات و دغدغه‌های اهالی روستا است که گرد و خاک ناشی از ماشین آلات آن خود معضل دیگری است

مشکلات زیست محیطی کشتارگاه برای اهالی

وی با بیان اینکه کشتارگاه نیز مشکلات متعددی برای روستای حسین آباد سادات به وجود آورده است، یادآور شد: کشتارگاه دقیقاً بر روی پساب آب قنات روستا قرار دارد که مشکلات زیست محیطی و بهداشتی را به وجود آورده است.

علی فاضلی فرد، فرماندار بیرجند در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار کرد: روستای حسین آباد سادات بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۶ تعداد ۵۸۰ نفر جمعیت داشته است که با گذشت این میزان به ۹۵۰ نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه این روستا به واسطه شرایط اقلیمی از روستاهای مهاجرپذیر محسوب می‌شود، بیان کرد: البته مردم این منطقه از مشکلات زیادی رنج می‌برند.

انتقال فیبر نوری به روستا منوط به رضایت یک مالک زمین

فرماندار بیرجند با بیان اینکه برای این روستا از گذشته با ارتباط کابلی تعدادی تلفن ثابت واگذار شده ولی با رشد جمعیت امکان توسعه آن خطوط تلفن وجود نداشت، گفت: مرکز ۲۵۶ شماره‌ای برای روستا پیش بینی شده و زمینی نیز برای این موضوع توسط اهالی واگذار شده است.

فاضلی فرد ادامه‌داد: انتقال فیبر نوری به این روستا در مرحله اقدام است ولی فیبر از زمین دارای مالک شخصی می‌گذرد که دهیاری و شورا پیگیر جلب رضایت مالک هستند.

وی در زمینه ناایمن بودن ورودی روستای امیرآباد بیان کرد: برای دسترسی به روستای حسین آباد سادات یک دوربرگردان بعد از روستای امیرآباد وجود دارد اما برای زیرگذر به واسطه اینکه جاده اصلی بوده و عرض آن زیاد است هزینه زیادی را در بر دارد.

فرماندار بیرجند با تأکید بر اینکه ورودی روستای چهکند و حسین آباد در اولویت برنامه‌ها بر حسب اعتبار در اختیار است، اظهار کرد: وجود سه شن شویی در روستا نیز مشکل دیگر مردم روستای حسین آباد است که برداشت زیاد شن و ماشه حفره‌های عمیقی در روستا به وجود آورده و خطرآفرین است.

اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای حل مشکل کشتارگاه

فاصلی فرد درباره مشکل کشتارگاه سنتی روستای حسین آباد سادات نیز گفت: برای متولی این کشتارگاه زمینی در دشت بجد مشخص و تسهیلاتی نیز در اختیار او قرار گرفته است تا بتواند کشتارگاه را منتقل کند.

وی با بیان اینکه در مورد مکان فعلی نیز جلسات متعددی برگزار و به سرمایه گذار برای تبدیل کشتارگاه به کشتارگاه صنعتی تیپ سه مهلت داده شد، بیان‌کرد: اما در این مهلت سرمایه‌گذار نتوانسته این کار را انجام دهد.

فرماندار بیرجند با تأکید بر اینکه برای انتقال کشتارگاه به دشت بجد باید چاه فعلی کشتارگاه را پلمپ و در دست بجد به همان میزان از منابع آب به او دسترسی بدهند، افزود: همچنین آمادگی تغییر کاربری زمین فعلی کشتارگاه را نیز برای مالک داریم.

سرمایه گذار زمین ورزشی به وعده عمل نکرد / تعیین سرمایه گذار جدید

فاضلی گفت: در مورد فضای ورزشی در روستا نیز یک قطعه زمین توسط بنیاد مسکن به یک سرمایه گذار برای اجرای یک زمین ورزشی برای والیبال و فوتسال ساحلی واگذار شد منتها سرمایه گذار به تعهدات خود عمل نکرده و در نتیجه زمین از او گرفته شد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذار جدید از اهالی خود روستا مشخص و تعهد کتبی نیز از او گرفته شده است، یادآور شد: در مرحله واگذاری زمین به این سرمایه گذار علاقمند به ورزش نیز هستیم.

روستاهای حاشیه شهر بیرجند از مشکلات متعددی رنج می‌برد. گاه کمبود مدرسه و زمانی مشکلات زیرساختی در حوزه اینترنت و تلفن همراه خود را نشان می‌دهد. باید آستین همت بالا زد و برای کاهش رنج این مردم قدم برداشت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1082522

مهمترین اخبار ایران و جهان: