نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 10:05

صادرات ۱۸۶ میلیون دلار کالا از کردستان طی سال جاری

معاون امور بازرگانی توسعه و تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: طی چهار ماهه سال جاری ۱۸۶ میلیون دلار کالا از کردستان صادر شده است.

طاها سمیعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج ضمن اشاره به صادرات ۱۸۶ میلیون دلار کالا از کردستان طی سال جاری، اظهار داشت: همچنین صادرات سایر گمرکات ما ۹۷ میلیون دلار بوده و در نهایت جمع کل صادرات ۲۸۳ میلیون دلار بوده است.

وی افزود: حجم کل مبادلات شامل واردات، صادرات و ترانزیت از مرزهای استان یک هزار و ۶۸۴ میلیون دلار بوده است.

معاون امور بازرگانی، توسعه و تجارت اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: با توجه به اینکه کردستان استانی مرزی است دارای پتانسیل‌های خوبی در زمینه تجارت مرزی بوده و به عنوان یکی از دروازه‌های تجاری به سمت کشور عراق و سوریه و نهایتاً دریای مدیترانه محسوب می‌شود.

سمیعیی یادآور شد: کردستان به عنوان دومین مرز ترانزیت کشور شناخته می‌شود و در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه صادرات در سطح استان انجام شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: واردات کردستان از طریق ثبت سفارش نیز ۸۰ میلیون دلار و ترانزیت هزار و ۳۲۱ میلیون دلار بوده است.

معاون امور بازرگانی توسعه و تجارت اداره کل صنعت معدن و تجارت کردستان گفت: عمده اقلام صادراتی شامل محصولات کشاورزی و باغی، محصولات شیمیایی، معدنی و محصولات صنعتی بوده که به کشورهای هدف عراق، ترکیه، سوریه و هند صادر شده است.

سمیعی اظهار داشت: اقلام عمده وارداتی در این مدت نیز شامل شمش آلومینیوم، ضایعات آلومینیوم، استرج فیلم، قطعات یدک پکیج بوده است.

وی با اشاره به اقلام عمده وارداتی بازارچه‌ها افزود: ماشین لباسشویی و ظرفشویی، یخچال فریزر، کولر کولر گازی، لوازم متفرقه و آشپزخانه از دیگر واردات استان بوده است.

انتهای پیام 2330/74

منبع: فارس
شناسه خبر: 1428266

مهمترین اخبار ایران و جهان: