نیوز سیتی!
13 مرداد 1402 - 10:13

«محمد بازوم» از آمریکا درخواست کمک کرد

کودتاچیان در نیجر ضمن لغو مقررات منع آمد و شد در این کشور که پس از برکناری رئیس جمهور این کشور برقرار شده بود، درباره هرگونه مداخله نظامی خارجی به شدت هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، رهبران کودتا در نیجر مقررات منع آمد و شد اعمال شده در این کشور از زمان بازداشت محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را لغو کردند.

از سوی دیگر محمد بازوم رئیس جمهور تحت بازداشت کودتاچیان به واشنگتن پست اعلام کرد: کل منطقه ساحلی ممکن است که از طریق گروه واگنر تحت نفوذ روسیه قرار گیرد!

وی افزود: اگر کودتا موفق شود برای کشور من و برای بقیه منطقه و دنیا تبعاتی به همراه خواهد داشت. از آمریکا و جامعه جهانی می خواهم که در راستای بازگردانیدن نظام قانونی در نیجر اقدامی انجام دهند.

همزمان رهبران کودتا در نیجر ضمن لغو توافق همکاری نظامی با فرانسه اعلام کردند که به هرگونه دخالت نظامی خارجی سریعا واکنش نشان خواهند داد.

این در حالی است که شورای نظامی نیجر، شامگاه پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به هرگونه مداخله نظامی به نیامی از سوی جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکواس) فوراً پاسخ نظامی خواهد داد.

یکی از اعضای شورای نظامی تازه تأسیس نیجر در بیانیه‌ای شدید اللحن بیان کرد که در صورت هرگونه اقدام نظامی از سوی جامعه اقتصادی غرب آفریقا یا نیروهای دفاع و امنیت کشور نیجریه علیه هر یک از اعضای شورای نظامی نیجر به استثنای دولت‌های دوست (بورکینافاسو و مالی) که عضویت آنها را در گروه اقتصادی «اکواس» تعلیق شده، واکنش سخت نظامی خواهد داد.

از سوی دیگر، شورای نظامی نیجر با صدور بیانیه‌ای فعالیت ۴ تن از سفیران این کشور از جمله در فرانسه، توگو، نیجریه و آمریکا را در اعتراض به مداخله این کشورها در نیامی متوقف کرد.

گفتنی است نظامیان ارتش نیجر چندی پیش با کودتای نظامی علیه محمد بازوم، رئیس جمهور نیجر، وی را از قدرت برکنار کردند و دستور بستن پایانه‌های مرزی و منع آمد و شد را صادر کردند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1425122

مهمترین اخبار ایران و جهان: