نیوز سیتی!
22 مرداد 1402 - 22:25

بررسی مباحث دفاعی و امنیتی لایحه برنامه هفتم/ کاهش مدت خدمت وظیفه

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه از بررسی فصل مربوط به مباحث دفاعی و امنیتی لایحه برنامه هفتم توسعه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در تشریح جلسه عصر امروز (دوشنبه، ۲۲ مردادماه) کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، گفت: کمیسیون در جلسه عصر امروز خود فصل مربوط به مباحث دفاعی و امنیتی لایحه برنامه هفتم توسعه را مورد بررسی قرار داد.

وی با اشاره به ماده ۱۰۲ لایحه برنامه هفتم، افزود: کمیسیون در جریان این لایحه دولت را مکلف کرد تا پیرو بودجه سالیانه کشور حداقل ۵ درصد از منابع را برای تقویت بنیه دفاعی تخصیص دهد.

زنگنه تاکید کرد: همچنین کمیسیون وزارت دفاع را مکلف کرد تا سرریز بخش فناوری خود را با مشارکت بخش خصوصی در صنایع هوایی، دریایی، انرژی، خودرو، معدن و کشاورزی مورد استفاده قرار دهد.

این نماینده مجلس با اشاره به سایر محتویات ماده ۱۰۲ لایحه برنامه هفتم، ادامه داد: پیرو مصوبه کمیسیون تلفیق، ستاد کل نیروهای مسلح موظف است به منظور تحکیم، دفاع از استقلال، تمامیت ارضی کشور، استفاده بهینه از ظرفیت‌های ملی و ایجاد انگیزه لازم برای جوانان در انجام خدمت وظیفه و رشد تعالی و توانمندسازی و افزایش مهارت‌های آنها نسبت به تدوین ساز و کار بهینه‌سازی و استحکام بخشی نظام خدمت وظیفه عمومی اصلاح مقررات ذی‌ربط از جمله کاهش مدت خدمت وظیفه عمومی، کاهش نیاز به سرباز از طریق جایگزینی سایر عضویت‌ها، کاهش نیاز به خدمت پیوسته سربازان و پاره وقت نمودن خدمت سربازی برای بخشی از مشاغل سربازی به همراه الزامات آن اعم از فرهنگ سازی اقدام و به تصویب فرمانده معظم کل قوا برساند. به واقع این مصوبه بعد از تصویب مقام معظم رهبری قابلیت اجرا دارد.

وی افزود: همچنین کمیسیون مصوب کرد که در طول سال‌های اجرای برنامه مشمولان دارای ۳ فرزند و بیشتر، مشمولان بالای ۳۵ سال دارای دو فرزند از خدمت سربازی معاف شوند. همچنین ستاد کل نیروهای مسلح مکلف شد در راستای تعیین تکلیف مشمولان غایب به نحوی برنامه‌ریزی نمایند تا وضعیت مشمولان غایب مشخص شود. به واقع همه موارد مصوبه مذکور با فرض تائید ستاد کل نیروهای مسلح و تائید مقام معظم رهبری قابلیت اجرا خواهد داشت.

زنگنه بیان کرد: همچنین کمیسیون مصوب کرد که وزارت دفاع مجاز است نسبت به مولدسازی اموال غیرمنقول خود اقدام کرده و بعد از واریز منابع حاصله به خزانه، این منابع را صرف تقویت و توسعه زیرساخت‌های صنایع دفاعی نیروهای مسلح کند.

زنگنه با اشاره به مصوبه کمیسیون درباره فعالیت بسیج، بیان کرد: در راستای این مصوبه دولت مکلف شد تا در حوزه‌های مختلف اعم از حوزه‌های دفاعی، فرهنگی و اجتماعی نسبت به تقویت بسیج مستضعفین در کشور اقدام کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1440666

مهمترین اخبار ایران و جهان: