نیوز سیتی!
01 مرداد 1402 - 22:21

منابع آبی در استان پایدار است و جای نگرانی وجود ندارد

همدان-استاندار همدان گفت:منابع آبی در استان پایدار است و جای نگرانی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا قاسمی‌فرزاد عصر یکشنبه در جلسه‌ی شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم‌آبی، اظهار کرد: در مسیر انتقال آب از سد تالوار به همدان، سه ایستگاه طراحی و اجرا شده است و در هر ایستگاه ۱۲ پمپ و الکتروموتور وجود دارد که ۹ دستگاه اصلی و ۳ دستگاه به عنوان یدک آماده شده و قدرت پمپاژ هر دستگاه پمپ ۲۰۰ لیتر بر ثانیه است.

وی افزود: ایستگاه پمپاژ سوم قوی‌تر است و در مجموع قدرت انتقال و تصفیه ۱۸۰۰ لیتر بر ثانیه آب را داریم.

استاندار همدان با بیان اینکه حفر ۳۰ حلقه چاه پدافندی برای مواقع اضطراری گرفته شده است اما در مواقع عادی برداشت آب از چاه‌ها انجام نمی‌شود، گفت: با همت شرکت آب و فاضلاب استان ۱۸ حلقه چاه پدافندی آماده‌ی بهره‌برداری است و آب منطقه‌ای نیز در حال آماده‌سازی ۱۵ حلقه چاه دیگر است.

قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: فرمانداران موظف هستند با همکاری دستگاه قضائی از کشت دوم توسط کشاورزان جلوگیری کنند.

وی با اشاره به منابع آبی بیان کرد: منابع آبی محدود و به سرعت در حال تحلیل است و کشاورزی باید به سمت اصلاح الگوی کشت و کشت گلخانه‌ای سوق پیدا کند.

استاندار همدان عنوان کرد: بحران و تنش آبی حاد در سطح استان وجود ندارد اما در بعضی روستاها مشکلاتی پیش آمده که تأکید شد شرکت آب و فاضلاب، برای این مناطق آب شرب سالم بهداشتی و پایدار تأمین کند.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی آموزش‌های لازم جهت بهره‌برداری از منابع آب را به کشاورزان ارائه دهد تا مصرف بهینه، فرهنگ‌سازی شود، گفت: در مصرف آب شرب و کشاورزی باید نهایت صرفه‌ جویی انجام شود.

قاسمی‌فرزاد افزود: آب در صنعت نیز به جز صنایع غذایی که وجود آب شرب در آنها ضروری است، در دیگر صنایع باید از پساب استفاده شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1396122

مهمترین اخبار ایران و جهان: