نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 11:54

مکزیک: مذاکرات صلح اوکراین بدون حضور روسیه بی‌معنا است

رئیس جمهور مکزیک می‌گوید که بحث درباره صلح در اوکراین تنها زمانی منطقی است که هم کی‌یف و هم مسکو در آن مشارکت داشته باشند.

به گزاری خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک تاکید کرد که بحث و تبادل نظر درباره مذاکرات صلح در اوکراین تنها زمانی معنادار و منطقی است که هم کی‌یف و هم مسکو در آن حضور داشته باشند و از آنجا که مذاکرات آتی در عربستان چنین شرایطی ندارد، بنابراین مکزیک در آن شرکت نخواهد کرد.

رئیس جمهور مکزیک که به «آملو/سرنام اسم وی» شهرت دارد، گفت: اگر اوکراین و روسیه برای دستیابی به صلح در این جنگ، به‌دنبال گزینه‌های موجود باشند و اگر طرفین این جنگ با این هدف موافق بوده و دور هم جمع شوند، ما هم شرکت خواهیم کرد.

وی افزود: نمی‌خواهیم که جنگ روسیه و اوکراین ادامه پیدا کند. خیلی غیرمنطقی است؛ مردم رنج زیادی می‌برند، کشته می‌شوند و تنها منفعت آن به صنایع جنگی و سازندگان اسلحه می‌رسد.

نشریه وال‌استریت‌ژورنال نوشته است که مقامات ارشد حدود ۳۰ کشور جهان قرار است ۵ و ۶ آگوست (۱۴ و ۱۵ مرداد) در جده عربستان به منظور بحث درباره صلح در اوکراین گرد هم جمع شوند. با این حال، روسیه به این نشست دعوت نشده است!

این نشریه، رویداد جده را دنباله نشستی مشابه در ماه ژوئن در کوپنهاگ توصیف کرده که در آن کی‌یف و حامیان غربی‌اش تلاش کردند تا کشورهایی که تاکنون بی‌طرف مانده‌اند را برای حمایت از اوکراین متقاعد کنند.

انتظار می‌رود که مباحثات حول محور «فرمول صلح» ۱۰ بندی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین انجام شود؛ طرحی که عملا به معنای تسلیم بی‌قیدوشرط روسیه است.

مسکو، فرمول صلح زلنسکی را غیرواقعی و متوهمانه توصیف و آن را رد کرده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تاکید کرده است که مسکو تمایل دارد تا با آمریکا مذاکره کند چون این واشنگتن است که نخ‌های رئیس جمهور اوکراین که عروسک خیمه‌شب‌بازی غرب است را تکان می‌دهد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1421222

مهمترین اخبار ایران و جهان: