نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 12:41

هیأتی از سازمان همکاری اسلامی راهی اروپا می‌شود

سازمان همکاری اسلامی ضمن پذیرش پیشنهاد وزیر امورخارجه ایران برای واکنش به سیاست‌های سوئد و دانمارک، اعلام کرد که هیأتی را در اعتراض به تداوم روند هتک حرمت قرآن کریم به اتحادیه اروپا می‌فرستد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سازمان همکاری اسلامی با اعلام این خبر که هیأتی را برای ابراز مخالفت خود با اقدامات جنایتکارانه علیه مقدسات دین اسلام به اتحادیه اروپا اعزام خواهد کرد، از کشورهای عضو خواست تا تصمیماتی را در خصوص روابط خود با کشورهایی که در آن‌ها حرمت قرآن کریم صورت می‌گیرد، اتخاذ کنند.

براساس گزارش پایگاه خبری «عربی۲۱» این موضوعات در بیانیه‌ای از سوی سازمان همکاری اسلامی و در پایان نشست اضطراری وزرای کشورهای عضو آن که روز گذشته (دوشنبه، ۳۱جولای) به صورت مجازی برگزار می‌شد، مطرح گردید؛ نشستی که محور اصلی آن رد تکرار هتک حرمت علیه قرآن کریم در سوئد و دانمارک بود.

این سازمان در بیانیه پایانی اعلام کرد که حملات مکرر و آشکار به حرمت و قداست قرآن کریم در دانمارک و سوئد را، بدون اینکه این دولت‌ها برای جلوگیری از آن اقدامی انجام دهند، به شدت محکوم می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده بود که سازمان همکاری تصمیم گرفته «هیأتی را بفرستد تا از کمیسیون اتحادیه اروپا بخواهد اقدامات لازم را برای اطمینان از عدم تکرار این عمل جنایتکارانه به بهانه آزادی بیان اتخاذ کند».

«حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در هجدهمین نشست فوق العاده وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی شرکت و طی سخنانی قرآن سوزی و اهانت به مقدسات اسلامی را مصادیق آشکار اسلام‌هراسی و نژادپرستی خواند.

او در ادامه چند پیشنهاد هم ارائه داد که  اعزام هیأتی از سازمان همکاری اسلامی به کشورهای سوئد و دانمارک با حضور دبیرکل برای دیدار با مقامات رسمی این دو کشور و انتقال نگرانی عمیق و حساسیت بالای دولت‌ها و امت اسلامی در زمینه اقدامات موهن اخیر در این کشورها، مهم‌ترین‌شان بود؛ پیشنهادی که مورد استقبال سازمان قرار گرفته و عملی خواهد شد.

سازمان همکاری اسلامی از کشورهای عضو خواست تا در روابط خود با کشورهایی که در آن‌ها نسخه‌هایی از قرآن کریم هتک حرمت و سوزانده می‌شود، از جمله سوئد و دانمارک، براساس آنچه را که مناسب می‌دانند، برخورد کنند.

این سازمان طی نشست مجازی از اعضای خود خواست تا «تصمیمات و اقدامات لازم را در سطح سیاسی، از جمله فراخواندن سفرای خود از سوئد و دانمارک برای رایزنی‌های اقتصادی، فرهنگی یا سایر موارد» اتخاذ کند؛ گامی عملی که مخالفت کشورهای اسلامی با هتک حرمت مکرر قرآن کریم و مقدسات اسلامی را نشان می‌دهد.

سازمان همکاری اسلامی همچنین خواستار تشکیل جلسات منظم کمیته اجرایی خود در مورد اسلام‌هراسی برای ارزیابی عمیق جنایات وحشیانه علیه مسلمانان و نمادهای مقدس دین اسلام، از جمله هتک حرمت به نسخه‌های قرآن شد.

این سازمان در بخش دیگری از بیانیه خود خواستار اتخاذ تدابیر قانونی مناسب علیه سخنان نفرت‌انگیز و محتوای توهین‌آمیز شد و تصریح کرد این اقدامات از سوی کسانی صورت می‌گیرد که «می‌توانند به باورهای دینی مردم توهین کنند و به نهادها، کتب مقدس و نمادهای مذهبی آن‌ها آسیب برسانند».

روز گذشته، دوشنبه دانمارک و سوئد همزمان با نشست کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، شاهد جنایات جدیدی با هدف قرار دادن قرآن کریم و اهانت به چند کشور مسلمان بودند.

طی ماه گذشته در سوئد و دانمارک حوادث توهین به قرآن توسط گروه‌های راست‌افراطی و چند مجرم تحت تعقیب در مقابل سفارتخانه های کشورهای اسلامی تکرار شده است؛ امری که موجب واکنش‌های خشمگین عربی و اسلامی به صورت رسمی و در سطح مردمی شد. بیشتر کشورهای مسلمان در واکنش به این روند جنایتکارانه، سفرای این دو کشور غربی را احضار و دیپلمات‌های خود را به کشور فراخوانده‌اند.

در ۲۶ژوئیه سال جاری، سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را که پیش‌نویس آن توسط مراکش تهیه شده بود، تصویب و براساس آن، تمام اعمال خشونت آمیز علیه کتب مقدس را به عنوان نقض قوانین بین‌المللی محکوم کرد.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1421522

مهمترین اخبار ایران و جهان: