نیوز سیتی!
29 تیر 1402 - 07:30

محققان روش جدیدی برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه ابداع کردند

یک تیم تحقیقاتی آلمانی روشی را که با سی تی اسکن برای تشخیص سرطان سینه استفاده می‌شود، بهبود بخشیدند.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از مدیکال نیوز، تیمی از محققان آلمانی، موفق به اصلاح ماموگرافی، (تکنیک تصویربرداری اشعه ایکس) شده اند که برای تشخیص تومورها در مراحل اولیه استفاده می شود. دانشمندان به دنبال این بودند که این تکنیک نتایج قابل اطمینان تری تولید کند تا برای بیمار کمتر ناخوشایند باشد. با این کار، محققان سی تی اسکن را بهبود دادند به طوری که وضوح تصویر به طور قابل توجهی بالاتر رفته است. به این معنی که رسوبات کوچک کلسیم، که می‌تواند نشانه‌ای از تومورهای سینه باشد، زودتر از قبل تشخیص داده می‌شود و این شانس بقا را برای زنان افزایش می‌دهد.

کارشناسان بر این باورند که این تکنیک، که مبتنی بر کنتراست فاز اشعه ایکس است، می‌تواند به سرعت در محیط‌های بالینی مورد استفاده قرار گیرد.

در سال 2020، سرطان سینه با بیش از دو میلیون مورد، شایع ترین نوع سرطان تشخیص داده شده در سراسر جهان بود.این بیماری 24.5 درصد موارد سرطان در زنان و 15.5 درصد از مرگ و میرهای مرتبط با سرطان را شامل می شود. برنامه های غربالگری ماموگرافی، که میزان مرگ و میر را کاهش می دهند، به عنوان یک ابزار تشخیص زودهنگام در بسیاری از کشورهای توسعه یافته استفاده می شود.

مطالعات کنترلی نشان داده است که تنها 46 درصد موارد مشکوک شناسایی شده در طول غربالگری به عنوان سرطان تایید شده است. هشدارهای نادرست باعث ناراحتی بیماران می شود و ممکن است 2 تا 3 هفته طول بکشد تا نتیجه بیوپسی کاملاً مشخص شود. علاوه بر این، ماموگرافی 22 درصد از موارد واقعی را اشتباه نشان می دهد.

روش جدید غربالگری برای بیماران راحت‌تر است زیرا دستگاه به گونه ای تنظیم می شود که بیماران بتوانند به صورت و رو به پایین روی میزی با شکاف هایی در ناحیه قفسه سینه دراز بکشند. توموگراف در زیر قرار داده می شود دستگاه اندازه گیری دور سینه ها می چرخد ​​و تصویری سه بعدی ایجاد می کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1374422

مهمترین اخبار ایران و جهان: