نیوز سیتی!
13 مهر 1401 - 14:06

نصب پنل‌ خورشیدی و درآمدزایی مدارس دولتی/ درآمد میلیونی یک مدرسه خیّرساز در قم +عکس و فیلم

یک مدرسه در قم به همت یک خیّر مدرسه‌ساز توانسته برای تامین مخارج جاری خود درآمدزایی کند و در حال حاضر به درآمد سالیانه بیش از 100 میلیون تومان رسیده است. خبرگزاری فارس از قم ، مهدی حاجیلو: مشکلات مالی یکی از مسائلی است که مدارس دولتی سراسر کشور با آن مواجه هستند، گاهی مدیران مدارس برای جبران بخشی از مشکلات مالی‌شان از اولیا دانش‌آموزان درخواست کمک داوطلبانه کرده و مبالغی را دریافت می‌کنند. دریافت این مبالغ ممکن است مشکلات مالی مدارس را به صورت موقت حل کند اما سال آینده باز این مشکلات بر سر راه مدیران مدارس قرار می‌گیرد؛ برای حل مشکلات مالی و درآمدزایی مدرسه می‌توان به دنبال راه‌کاری پایدار بود. مهدی حاجیلوبه صورتسرانه‌ای که وزارت آموزش و پرورش برای هر دانش‌آموز در نظر گرفته کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد؛ به همین خاطر بعضی از مدارس به دنبال خودکفایی و درآمدزایی رفته‌اند که در ادامه این گزارش به یک نمونه مدرسه موفق اشاره می‌شود. وزارت آموزش و پرورشخودکفایی*نصب پنل خورشیدی نمونه موفقی از درآمدزایی پایدار برای مدرسه *نصب پنل خورشیدی نمونه موفقی از درآمدزایی پایدار برای مدرسه*نصب پنل خورشیدی نمونه موفقی از درآمدزایی پایدار برای مدرسهمدرسه آیت‌الله محمدطاهر ظاهری واقع در شهرک پردیسان قم یک نمونه موفق در استان است که با همت آقای عبدالمجید ظاهری، بانی و خیّر استان قم در پشت‌بام این مدرسه پنل‌های خورشیدی نصب شده و برق تولید شده را به فروش می‌رساند تا از این طریق هزینه‌های مدرسه تامین شود. *دستگاه‌های مربوطه همکاری کنند تا مدارس به درآمدزایی برسند *دستگاه‌های مربوطه همکاری کنند تا مدارس به درآمدزایی برسند*دستگاه‌های مربوطه همکاری کنند تا مدارس به درآمدزایی برسندمصطفی سبحی منعم مدیر مدرسه آیت‌الله ظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم گفت: هزینه‌هایی که در یک سال تحصیلی صرف امورات مختلف در مدرسه می‌شود با توجه به افزایش قیمت‌ها؛ بسیار بالا رفته و بودجه‌ای که از طرف وزارت به هر مدرسه تخصیص داده می‌شود کفایت هزینه‌ها را نمی‌دهد. وی افزود: مدرسه آیت‌الله ظاهری در سال ۱۳۹۸ توسط خیر مدرسه‌ساز تاسیس شد و از همان ابتدا پنل‌های خورشیدی در پشت‌بام نصب شده بود؛ عبدالمجید ظاهری خیّر مدرسه‌ساز در آن سال حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای نصب این پنل‌ها هزینه کرده بود. سبحی منعم تصریح کرد: این پنل‌ها در دو قسمت در پشت‌بام مدرسه نصب شده است؛ کار نگه‌داری تخصصی هم نمی‌خواهد و فقط هرچند وقت یک‌بار نیاز است سطح این پنل‌ها با آب شسته شود. مدیر مدرسه آیت‌الله ظاهری با اشاره به نحوه فروش برق تولیدی، عنوان کرد: بانی این طرح طبق توافقی که شرکت طرف قرارداد انجام داده‎ ماهیانه ۲۰ مگاوات برق تولید شده را به فروش می‌رساند؛ درآمد ما از فروش برق ماهیانه ۹ میلیون تومان است که از طرف شرکت خریدار به حساب خیّر واریز می‌شود، وی نیز هزینه‌‌های جاری مدارس مانند خرید لپ تاپ، تخته وایت بُرد، جوایز وغیره را تامین می‌کند. سبحی‌ منعم خاطرنشان کرد: خیّرین متعددی در استان قم وجود دارند که حاضرند مدارس را به پنل‌های خورشیدی تجهیز کنند اما یک سری مشکلات وجود دارد که این خیّرین را به تردید انداخته است؛ از دستگاه‌های مربوطه تقاضا دارم این مشکلات را حل کنند تا مشکلات ما مدیران در خصوص هزینه‌های مدرسه حل شود و این دغدغه را نداشته باشیم. وی ادامه داد: این کار نه تنها هزینه‌های مدارس را تامین بلکه بسیاری از مشکلات در زمینه مصرف برق در استان و حتی کشور را برطرف می‌سازد؛ نصب پنل‌های خورشیدی یک ایده بسیارخوبی بود که ما از بانی این کار تشکر می‌کنیم و امیدواریم تا چند سال دیگر مدارس استان قم به این خودکفایی برسند. مصرف برقمدیر مدرسه آیت‌الله ظاهری قم اظهار کرد: در جلساتی که با همکارانمان داریم آن‌ها به دنبال این هستند که به اندازه ظرفیتی که دارند پنل خورشیدی در مدرسه‌شان نصب شود؛ این طرح نه تنها در استان بلکه از طریق نماینده ما در وزارت آموزش و پرورش در حال پیگیری است و ما این امید را داریم که وزارت‌خانه نیز این تعامل را با خیّرین ما داشته باشد. سبحی‌منعم در پایان گفت: این فرهنگ‌سازی در مدارس سطح کشور باید انجام شود تا مدارس برای تامین هزینه‌های خود به دنبال درآمدزایی باشند و برای تحقق این موضوع می‌توان دست به اقدامات مختلف زد که تولید برق از طریق پنل‌های خورشیدی یک نمونه موفق است. *مدارس قم ظرفیت تولید برق از انرژی‌های پاک را دارند *مدارس قم ظرفیت تولید برق از انرژی‌های پاک را دارند*مدارس قم ظرفیت تولید برق از انرژی‌های پاک را دارنداحمدرضا اجتهادی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم با اشاره به اینکه مدارس باید به دنبال درآمدزایی باشند، اظهار کرد: مدارس در طول سال تحصیلی هزینه‌های بسیاری دارند که باید از طریق راه‌های ممکن این مبالغ را تامین کنند. وی افزود: به مدارس پیشنهاد داده‌ایم که برای برطرف کردن مشکلات مالی‌شان به فکر درآمدزایی باشند؛ تبدیل کردن بخشی از مدرسه به بخش تجاری و یا مدارسی که از حیاط‌ بزرگی برخوردار هستند بخشی از حیاط‌ را در اختیار شهرداری بگذارند تا از این فضا به عنوان پارکینگ‌های شهری استفاده شود. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم در ادامه تصریح کرد: مدارس استان قم این ظرفیت را دارند که از انرژی‌های پاک تولید برق کنند؛ و نمونه موفق مدرسه آیت‌الله ظاهری توانسته ماهیانه ۲۰ کیلو وات برق تولید کند و درآمدی سالیانه بین ۸۰ الی ۱۲۰ میلیون تومان داشته باشد. اجتهادی در پایان گفت: خیرین بسیاری در قم اعلام آمادگی کرده‌اند تا مدارس استان را به پنل‌های خورشیدی تجهیز کنند؛ ما هم تعدادی پیشنهاد به دستگاه‌های مربوطه مانند وزارت آموزش و پرورش و اداره برق داده‌ایم و پیگیر این ماجرا هستیم. *تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی جهت راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی در مدارس *تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی جهت راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی در مدارس*تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی جهت راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی در مدارسمهدی شعبان‌زاده معاون فنی اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم بیان کرد: مدارس خیرسازی که در حال ساخت هستند و قصد دارند پنل‌های خورشیدی را در حیاط و یا پشت‌بام مدارس نصب کنند باید به اداره‌کل نوسازی و توسعه مراجعه کنند. وی افزود: بعد از طی شدن فرآیند قانونی افراد مجوز‌های قانونی را اخذ کرده و سپس می‌توانند اقدام به نصب پنل‌ها کنند؛ دولت جهت تشویق این خیرین طرح تسهیلاتی را برای آن‌ها در نظر گرفته است که شامل وام ۱۰۰ میلیون تومانی در بازپرداخت ۶ ساله و با سود بسیار کم می‌شود. معاون فنی اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز استان قم در ادامه گفت: برای تولید ماهیانه 20 کیلو وات برق به نرخ امروز باید حدود ۴۵۰ میلیون تومان هزینه کرد؛ مدارس استان می‌توانند با معرفی4 خیر وام ۴۰۰ میلیونی دریافت کنند؛ نحوه پرداخت اقساط این وام هم به ‌گونه‌ای هست که قسط‌ها ماهیانه از طریق درآمد این پنل‌ها دریافت می‌شود و افراد از جیب خودشان اقساط را پرداخت نمی‌کنند. شعبان‌زاده خاطرنشان کرد: علاوه بر مدارس افراد در خانه‌های خود هم می‌توانند اقدام به تولید ماهیانه ۵ کیلووات برق کنند و در مقابل برای نصب پنل‌ها هم می‌توانند از این تسهیلات برخوردار شوند. وی ادامه داد: مدارسی که در سال‌های گذشته تاسیس شده‌اند اگر می‌خواهند اقدام به نصب پنل خورشیدی کنند باید از طریق آموزش و پرورش پیگیری کنند؛ افراد برای اخذ تسهیلات به بسیج سازندگی معرفی شده و از طریق آن‌ها به بانک‌ها ارجاع داده می‌شوند. بسیجمعاون فنی اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز استان قم در پایان بیان کرد: یکی از پیشنهاداتی که ما به وزارت آموزش و پرورش و اداره برق داده‌ایم این است که مبلغ وام‌ها را افزایش دهند؛ در این صورت دیگر نیاز نیست یک مدرسه خیر را برای اخذ تسهیلات معرفی کند، با دریافت وام‌های کلان یک خیر می‌تواند حداقل ۲۰ مدرسه را تجهیز کند و با این شرایط مدارس استان قم در کمتر از 3 سال به این فناوری تجهیز می‌شوند. *نقش نیروگاه‌های خورشیدی در پدافند غیرعامل *نقش نیروگاه‌های خورشیدی در پدافند غیرعامل*نقش نیروگاه‌های خورشیدی در پدافند غیرعاملهم اکنون 91 نیروگاه سوخت فسیلی، ۳۴نیروگاه خورشیدی و ۹ نیروگاه بادی در کشور روزانه اقدام به تولید برق می‌کنند؛ با توجه به توصیه‌هایی که در پدافند غیرعامل می‌شود باید اقدامات مختلفی را انجام داد تا در صورت تهاجم دشمن کمترین آسیب به کشور وارد شود. در صورت تهاجم دشمنان هر کدام از نیروگاه‌ها در معرض خطر هستند و اگر اتفاقی رخ دهد می‌تواند به چرخه تولید برق آسیب جدی وارد کند؛ یکی از راه‌های جلوگیری از این اتفاق این است که تمامی آپارتمان‌های مسکونی، ادارات دولتی، مدارس و هر مکانی که ظرفیت نصب پنل‌های خورشیدی را دارند به این فناوری تجهیز کنیم تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود. به این ترتیب می‌توانیم به نوعی تولید برق را به خانه‌ها بیاوریم که تاثیر به سزایی در تولید برق در کشور دارد و همچنین می‌تواند منبع درآمد خوبی برای مردم باشد. خوبیانتهای پیام/78030/ی
منبع: فارس
شناسه خبر: 769722

مهمترین اخبار ایران و جهان: