نیوز سیتی!
10 آبان 1402 - 17:22

۱۶۷ هزار سند روستایی در گیلان اعطا شد

استاندار گیلان با اشاره به اعطای بیش از هفت هزار و ۵۰۰ سند روستایی تحت اختیار بنیاد مستضعفان در گیلان، گفت: تاکنون در گیلان ۱۶۷ هزار سند روستایی اعطا شد و این واگذاری‌ زمین‌ها در خدمت به روستاییان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اسدالله عباسی استاندار گیلان عصر امروز در همایش مدیران کل امور روستایی استانداری‌ها و روسای شورای اسلامی سراسر کشور در زیباکنار رشت با بیان اینکه اعطای سند روستایی یکی از مهمترین اقدامات جمهوری اسلامی و دولت سیزدهم در این مدت بوده است، اظهار کرد: در دوران طاغوت، بخش زیادی از زمین‌های روستایی گیلان به نام پهلوی سند ثبت شده بود که طی چند سال گذشته و با دستور رهبر انقلاب، آن زمین‌ها به کشاورزان واگذار و به نام آنان سند ثبت شد.

وی با اشاره به اعطای بیش از هفت هزار و ۵۰۰ سند روستایی تحت اختیار بنیاد مستضعفان در گیلان، گفت: تاکنون در گیلان ۱۶۷ هزار سند روستایی اعطا شد و این واگذاری‌ زمین‌ها در خدمت به روستاییان ادامه دارد ولی در این موضوع و سایر مباحث مربوط به روستا به کمک شوراها نیاز است.

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر لزوم توجه به نقش مهم شوراها در کشور افزود: مصوبات شوراهای عالی در چارچوب قانون قابلیت اجرایی دارد و همه موظف به اجرای مصوبات آن هستند، لذا تمامی بخشداران و استانداران باید در این حوزه به شوراها کمک کنند.

عباسی، شوراهای اسلامی شهر را نمادی از مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی دانست و بیان کرد: این دولت نیز برگرفته از اراده مردم است و هیچ فردی نمی‌تواند این کشور و دولت را در انحصار خود بگیرد.

وی با بیان اینکه توزیع عادلانه منابع در بودجه مدنظر دولت سیزدهم است، گفت: پیش از این، بودجه بر اساس جمعیت توزیع می‌شد اما اکنون موضوع محرومیت و بودجه نیز مورد توجه است.

استاندار گیلان با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم به مسکن روستایی و افزایش وام ساخت خانه در روستاها افزود: نظر دولت محرومیت‌زدایی است و نگاه ما نسبت به جامعه از همه زوایا و ظرفیت‌ها باید منصفانه و عادلانه باشد.

عباسی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از مهاجرت باید توانمندی‌های روستاها در بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی و صنایع دستی شناسایی شود، بیان کرد: در استان گیلان برای شناسایی ظرفیت‌ها در هر روستا توجه شده‌است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی استان در بخش‌های مختلف و با تاکید بر ضرورت ایجاد زنجیره ارزش در این حوزه بیان کرد: زنجیره ارزش در بخش طیور و مرغداری در استان شکل گرفته و در سخت‌ترین شرایط هم مرغ تهران و البزر و برخی از استان‌ها از گیلان تامین می‌شود.

نماینده عالی دولت در گیلان، صنایع دستی اعم از چادرشب بافی و رشتی دوزی را از ظرفیت‌های گیلان معرفی کرد و افزود: برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان همه این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.
 

تعامل میان وزارت کشور و شوراهای سالیان افزایش یابد

پرویز سروری رئیس شورای عالی استان‌ها نیز در این همایش با اشاره به عقب‌ماندگی‌های جوامع روستایی در کشور اظهار کرد: در دولت سیزدهم باید به روستائیان به عنوان بخش مهمی بیشتر توجه شود تا زمینه برای توسعه کشور بیش از پیش فراهم شود.

وی با ابراز امیدواری از افزایش تعامل میان وزارت کشور و شوراهای اسلامی گفت: پس از گذشت ۲۴ سال از شکل‌گیری شوراها در این نخستین جلسه با شوراهای اسلامی سراسر کشور امیدواریم تعامل فزاینده ای بین ما و وزارت کشور صورت گیرد.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه از مباحث و اقداماتی که منجر به تقویت روستاها شود، استقبال می‌کنیم، افزود: روستاها ظرفی است که مظروف آن روستائیان هستند و شوراها بعنوان نمایندگان روستائیان باید مورد حمایت و تقویت قرار گیرند.

پایان پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1558022

مهمترین اخبار ایران و جهان: