نیوز سیتی!
30 آبان 1402 - 19:30

اجرای پویش ملی سلامت و اچ آی وی در نیشابور

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از راه‌اندازی پویش ملی سلامت و اچ آی وی در نیشابور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حامد جلالیان امروز در نشست خبری که در محل سالن جلسات معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور برگزار شد اظهار کرد: غربالگری فشار خون و دیابت از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی ماه برای افراد بالای ۱۸ سال و مادران باردار در هر رده سنی به طور رایگان در مراکز بهداشت و پایگاه‌های سلامت نیشابور اجرا می‌‌شود.

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور افزود: یک دسامبر برابر با ۱۰ آذر ماه روز جهانی ایدز است و از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر پویش ملی اچ آی وی همزمان با سراسر کشور با شعار «من هم تست اچ آی وی می‌دهم» در نیشابور اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: افراد مشکوک به ویروس اچ آی وی می‌توانند با مراجعه به کیلینک عطار در خیابان ارگ جنوبی و ۳ مرکز دیگر که به طور موقت تا پایان پویش در سطح شهر فعالیت می‌‌کنند به طور رایگان و ناشناس مشاوره و درمان شوند.

جلالیان با بیان اینکه تمامی مراحل شناسایی و درمان به طور کاملا رایگان است، تشریح کرد: هدف ما در پویش اچ آی وی این است که ۹۰ درصد افراد مبتلا را بیماریابی کنیم و از این تعداد، ۹۰ درصد تحت درمان به صورت پایدار قرار بگیرند و در ۹۰ درصد افراد تحت درمان تعداد ویروس به سطحی برسد که افراد مبتلا مانند فرد معمولی زندگی کنند؛ یعنی مرگ نداشته باشد و ناقل هم نباشد. 

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور تصریح کرد: از ابتدای شیوع اچ آی وی در کشور، ۳۳ مورد فرد مبتلا را شناسایی کردیم که ۱۰ مورد فوت کردند و در حال حاضر ۲۲ فرد مبتلا به ایدز شناسایی شده داریم که ۱۱ نفر خانم و ۱۱ نفر آقا هستند.

جلالیان با ذکر این نکته که ۴۵ درصد مرگ‌های ما ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است، تشریح کرد: منشا بیماری‌های قلبی و عروقی فشار خون است و همینطور مرگ‌های زودرس که ناشی از دیابت و فشار خون است نیز همین می باشد زیرا بیماران مبتلا به فشار خون و دیابت دیر علامت‌دار می‌شوند از این رو باید سمت غربالگری و تشخیص زود هنگام برویم تا بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون تحت مراقبت دائم و کنترل قرار بگیرند. 

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور تاکید کرد: دیابت و فشارخون منشا سکته‌های قلبی، مغزی، نارسایی کلیه، دیالیز و قطع اعضا هستند از این رو پویش ملی فشار خون و دیابت در ۵۹ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی نیشابور و همینطور ۲۰۸ خانه بهداشت فعال و ۳۳ پایگاه سلامت در نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در مراکز بهداشت سلامت براساس گروه سنی از بدو تولد تا سالمندی به مراجعان خدمات رایگان ارائه می‌شود و اگر فردی دچار مشکل باشد‌ به طور رایگان به پزشک ارجاع داده می‌شود و در صورت وجود مشکل تخصصی با حداقل هزینه در کلینیک عطار و کلینیک خیام نیشابور‌ درمان انجام می‌شود‌. البته در فیروزه و زبرخان هم کلینیک تخصصی داریم که تمامی هزینه‌ها بسیار پایین است.

جلالیان عنوان کرد: ما به ازای هر ۲ هزار نفر یک مراقب سلامت داریم اما مراجعه مردم به مراکز جامعه سلامت بسیار اندک است به همین دلیل ۸۰ درصد افراد از ابتلایشان به دیابت و فشار خون آگاه نیستند از این رو شرکت در پویش ملی سلامت گام موثری در غربالگری، بیماریابی و پیشگیری از آسیب‌های جدی بیماری و مرگ و میر زودرس در افراد است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1580366

مهمترین اخبار ایران و جهان: