نیوز سیتی!
29 آذر 1402 - 18:18

حمایت اکثر اوکراینی‌ها از زالوژنی در تقابل با زلنسکی

اکثر قریب به اتفاق اوکراینی‌ها در یک نظرسنجی جدید گفتند از تصمیم احتمالی زلنسکی به اخراج فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین حمایت نمی‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشانه‌های اختلاف بین رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی و  فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور والری زالوژنی هفته‌هاست که وجهه اتحاد کی‌یف را در بحبوحه جنگ با روسیه خدشه‌دار کرده است؛ تا جایی که گمانه‌زنی‌ رسانه‌های داخلی این کشور را درباره احتمال برکناری زالوژنی در پی داشته است. 

این در حالی است که کفه ترازو نه به نفع رئیس‌جمهور اوکراین بلکه به سمت فرمانده ارشدش سنگینی می‌کند و اکثر قریب به اتفاق اوکراینی‌ها در نظرسنجی موسسه بین‌المللی جامعه‌شناسی کی‌یف (KIIS) که نتایجش امروز چهارشنبه منتشر شد، از اخراج زالوژنی حمایت نکردند. 

تنها دو درصد از ۱۲۰۰ اوکراینی‌ شرکت‌کننده در نظرسنجی انجام شده بین چهارم تا ۱۰ دسامبر (۱۳ تا ۱۹ آذر) فعالانه از برکناری زالوژنی از پستش توسط زلنسکی حمایت کردند، در حالی که ۷۲ درصد چنین اقدامی را منفی ارزیابی کردند. 

تنش بین زلنسکی و زالوژنی در ماه نوامبر پس از آنکه این فرمانده اوکراینی برخلاف موضع اعلامی کی‌یف گفت جنگ به بن‌بست رسیده، آشکار شد و دفتر رئیس‌جمهور اوکراین اظهاراتش را مورد سرزنش قرار داد. این هفته هم زالوژنی از تصمیم زلنسکی برای اخراج رؤسای سربازگیری منطقه‌ای انتقاد کرد. 

اختلافات بین حاکمیت سیاسی و نظامی اوکراین در حالی است که شرایط میدان نبرد به نفع کی‌یف نیست و فقط از آغاز ضدحملات اوکراین در تابستان با هدف بازپسگیری مناطق تحت کنترل نیروهای روسیه، ارتش اوکراین متحمل بیش از ۱۲۵ هزار تلفات معادل دستکم شش لشکر کامل شده‌ است. 

 

تصاویر وزارت دفاع روسیه از انهدام تانک آلمانی لئوپارد نیروهای مسلح اوکراین در محور زاپروژیا

 

کم رنگ شدن خوشبینی به پایان سریع جنگ، کاهش اعتماد عمومی به زلنسکی را در نظرسنجی‌ها به همراه داشته است. اعتماد عمومی در نظرسنجی جدید به زالوژنی ۹۲ درصد بود، در حالی که ۷۷ درصد به زلنسکی همچنان اعتماد داشتند. زلنسکی در کنفرانس خبری سه‌شنبه در پاسخ به این سوال که آیا به دنبال اخراج زالوژنی است، وجود اختلاف با این فرمانده را رد کرد اما گفت می‌خواهد از رهبری نظامی نتایج مشخصی را ببیند. 

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1611022

مهمترین اخبار ایران و جهان: