نیوز سیتی!
06 آبان 1402 - 17:43

طراحی شاخص‌های کنشگری زن مسلمان در برنامه هفتم توسعه

برخی مجامع بین‌المللی برای منزوی کردن ایران اقدامات خصمانه‌‌ای انجام می‌دهند. این اقدامات به خصوص در حوزه زنان باعث وارونه جلوه دادن زیست زنان در جمهوری اسلامی می‌شود. از این رو در برنامه هفتم توسعه راهکارهایی برای معرفی وضعیت زنان در جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی مصوب شده است.

گروه زنان و جوانان خبرگزاری فارس: تاکنون در عرصه بین‌الملل اقدامات مختلفی در حوزه زنان توسط دولت‌ها و مجالس مختلف انجام شده است. اما رویکرد مجامع بین‌المللی به حوزه زنان در ایران، نشان می‌دهد که این موضوع نیازمند توجه و اهتمام بیشتری است. 

به عنوان مثال تابستان سال گذشته در پی وقوع اغتشاشات در کشور، سازمان ملل متحد ایران را از کمیسیون مقام زن خود اخراج کرد.این اقدام برای نخستین بار در تاریخ این کمیسیون سازمان ملل متحد روی داد و سخنگوی وزارت خارجه ایران این اقدام را «غیرقانونی» خواند. معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور هم گفت که این تصمیم «بی‌طرفی کمیسیون مقام زن» را خدشه‌دار کرد.

در پی این دست اقدامات که با هدف منزوی کردن ایران صورت می‌گیرد، مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم توسعه تمهیداتی را برای حوزه زنان در عرصه بین‌الملل اتخاذ کرده است.

فاطمه قاسمپور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی درخصوص این مصوبات در برنامه هفتم توسعه به خبرنگار فارس گفت: لازم است با ریل‌گذاری اقدامات مشخص‌تری در عرصه بین‌الملل حوزه زنان دنبال شود. از این جهت یکی از مصوبات فصل زنان و خانواده به این موضوع اختصاص یافته است.

 

وی افزود: علی‌رغم همه فعالیت‌ها و اقدامات مثبتی که تاکنون توسط دستگاه‌های ذی‌ربط در عرصه بین‌المللی صورت گرفته، اما روایت و رویکرد انقلاب اسلامی به موضوع زنان به خوبی منتقل نشده است. بخشی از این مسأله به کم‌کاری‌های ما برمی‌گردد و بخشی هم به روایت‌پردازی‌های جعلی معاندین جمهوری اسلامی در داخل و خارج از کشور.

قاسم‌پور با اشاره به حکم مصوب، تشریح کرد: براساس این مصوبه با توجه به ضرورت روشن‌کردن ابعاد گفتمان انقلاب اسلامی و همچنین کنش‎گری پیشدستانه و مطالبه‌گری در حوزه زنان و خانواده در عرصه بین‌المللی، وزارت امور خارجه با همکاری معاونت امور زنان و خانواده و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مکلف شدند اقدامات فعالانه در ابعاد مختلف در مورد نقش فعال زنان در ایران و جوامع اسلامی و نیز طراحی شاخص‌های کنشگری زن مسلمان را مدنظر قرار دهند.

وی گفت: امیدواریم گامی که در برنامه هفتم توسعه در این زمینه برداشته شد بتواند در اجرا خود را به خوبی نشان دهد و به بهبود مسیر فعالیت‌های پیش‌دستانه، کنشگری مؤثرتر جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل در حوزه زنان و بهبود روایت وضعیت زن ایرانی در ایران کمک کند.

 رهبر انقلاب در یکی از سخنرانی‌های خود تأکید کردند که ما در فضای بین‌الملل در حوزه زنان از غرب  طلبکاریم و آن‌ها باید نسبت به رویکرد و نگاه و عملکردشان در حوزه زنان پاسخگو باشند. همه این‌ها و همچنین آنچه با عناد و دشمنی در رسانه‌های بیگانه درباره وضعیت زن ایرانی گفته می‌شود، گویای آن است که نیازمند توجه ویژه نسبت به حوزه زنان و عرصه بین‌الملل هستیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1553322

مهمترین اخبار ایران و جهان: