عنکبوت مقدس محصول مشترک کشورهای دانمارک، آلمان، سوئد و فرانسه است و بنظر میرسد سازندگانش با زیرکی تلاش کردهاند تا از طریق سیاه نمایی افراطی جامعه ایران و باورهای مذهبی مردمش، فیلم خود را به کن قالب کنند! چرا که این جشنواره یین المللی سالهاست نشان داده یک رویداد سیاست زده و به ویژه ضد جمهوری اسلامی ایران است.
خبرگزاری فارس- گروه هنر و رسانه: فیلم سینمایی عنکبوت مقدس به نویسندگی علی عباسی و افشین کامران بهرامی و کارگردانی علی عباسی در ژانر جناحی ودرام دلهرهآور (محصول سال ۲۰۲۲) در هفتادو پنجمین جشنواره فیلم کن در بخش اصلی جشنواره به نمایش درآمد و در یک روند قابل انتظار، یکی از جوایز را نیز به خود اختصاص داد. (جایزه بهترین زن بازیگر) حضور این فیلم خاص در مهمترین عرصه رقابتی جشنواره کن از زمان انتشار تیزرش در فضای مجازی توجه بسیاری از فعالان عرصه فرهنگی-هنری و رسانهای و نیز چهرههای سیاسی را بخود جلب نمود و طبعأ در داخل ایران هم واکنشهایی علیه این فیلم و جشنواره مزبور رقم زد. فیلم عنکبوت مقدس در کشور اردن فیلم برداری شده است و صحنههای شهر مشهد را با جلوههای ویژه بازنمایی کرده است. فیلم محصول مشترک کشورهای دانمارک، آلمان، سوئد و فرانسه است و بنظر میرسد سازندگانش با زیرکی تلاش کردهاند تا از طریق سیاه نمایی افراطی جامعه ایران و باورهای مذهبی مردمش، فیلم خود را به کن قالب کنند! چرا که این جشنواره بینالمللی سالهاست نشان داده یک رویداد سیاست زده و به ویژه ضد جمهوری اسلامی ایران است. همین فضای سیاست زده و ضد دینی جشنواره کن سبب شده تا به دور از نگاه کیفی و حرفهای، یک فیلم بسیار ضعیف از لحاظ تکنیک، فرم و محتوا ساخته یک کارگردان کم سابقه و بیتجربه در کنار فیلمهایی استخوان دار و قوی از فیلمسازان بنام و مسبوق به سابقه قرار گیرد و به رقابت با آنها بپردازد. در واقع پذیرش این فیلم ضعیف سیاسی توسط برگزار کنندگان جشنوارهای با طول و عرض و ادعاهای کن، به زعم کارشناسان امر هیچ توجیهی ندارد مگر تاختن به ساختار فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران در یک رویداد بزرگ بینالمللی. داستان فیلم به ظاهر بر گرفته از ماجرای واقعی قاتل زنجیرهای به نام سعید حنایی در شهر مشهد است، ولی در واقع کپی فیلم ایرانی«عنکبوت» (ابراهیم ایرج راد- ۲۰۲۰) است که با تحریفات اغراق آمیز زیادی همراه شده و با داستان اصلی تفاوتهای زیادی دارد. شاید همین که داوران جشنواره در جهت حفظ شأن و اعتبار خودشان فیلم مذکور را جز در بخش بازیگری مستحق دریافت جایزه دیگری ندانستند برای اثبات سطح کیفیت آن کفایت کند! سوابق کارگردان فیلم (علی عباسی) هم نشان میدهد وی از حیث فنی و هنری توانایی ساخت یک فیلم قابل توجه را ندارد؛ لذا برای مطرح شدن در محافل سینمایی از ابزار معاندت با نظام جمهوری اسلامی بهره برده و سعی کرده با استعانت از سیاست ایرانستیزی برخی کشورهای اروپایی، ساده ترین - و رذیلانه ترین- مسیر را برای راهیابی به کن و قرارگرفتن در کانون تبلیغات رسانهای و بازارهای جهانی آن انتخاب کند. اهدای جایزه بهترین بازیگر زن به عنکبوت مقدس نیز در راستای اهداف سیاسی جشنواره کن ارزیابی میشود، زیرا طبق نظر کارشناسانی که فیلم را دیدهاند، تیم بازیگری فیلم بازیهای در خور توجهی نداشتهاند؛ مخصوصاً امیر ابراهیمی که نخل طلای بهترین بازیگر زن جشنواره را دریافت میکند. بر هیچ کارشناس و اهل هنری پوشیده نیست که اهدای این جایزه به این بازیگر نه به پاس یک بازی درخشان یا استعداد ذاتی او، بلکه پاداش نقشآفرینی در یک فیلم ضد ایرانی و ضد اعتقادی، و جایزه یک دهه مظلوم نمایی و فعالیت سیاسی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است
خبرگزاری فارس- گروه هنر و رسانهسوابق کارگردان فیلم (علی عباسی) هم نشان میدهد وی از حیث فنی و هنری توانایی ساخت یک فیلم قابل توجه را ندارد؛ لذا برای مطرح شدن در محافل سینمایی از ابزار معاندت با نظام جمهوری اسلامی بهره برده و سعی کرده با استعانت از سیاست ایرانستیزی برخی کشورهای اروپایی، ساده ترین - و رذیلانه ترین- مسیر را برای راهیابی به کن و قرارگرفتن در کانون تبلیغات رسانهای و بازارهای جهانی آن انتخاب کند.رضا آژ(کارشناس سینما)
انتهای پیام/
شناسه خبر: 348422