نیوز سیتی!
30 اردیبهشت 1402 - 11:51

چین: در نشست جی۲۰ در منطقه مورد مناقشه کشمیر شرکت نمی‌کنیم

چین ضمن ابراز مخالفت با برگزاری نشست گردشگری گروه جی۲۰ در منطقه مورد مناقشه کشمیر، اعلام کرد که در این رویداد شرکت نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین با تاکید بر مخالفت شدید پکن با برگزاری نشست گروه ۲۰ در منطقه مورد مناقشه کشمیر، از عدم شرکت در اجلاس هفته آینده خبر داد.

هندوستان که امسال ریاست جی ۲۰ را برعهده دارد، سلسله نشست‌هایی را در این کشور در آستانه اجلاس ماه سپتامبر این گروه در دهلی‌نو ترتیب داده است.

ون‌بین درباره این نشست گفت: چین قاطعانه با برگزاری هرگونه نشست جی ۲۰ در منطقه مورد مناقشه مخالف بوده و در چنین نشست‌هایی شرکت نخواهد کرد.

هندوستان در سال ۲۰۱۹ منطقه جامو و کشمیر را جدا کرد تا دو قلمرو فدرال یعنی جامو و کشمیر، و لِداخ ایجاد کند. بخش قابل توجهی از لداخ تحت کنترل چین است.

روابط بین دهلی‌نو و پکن از درگیری نظامی سال ۲۰۲۰ در لداخ که به کشته شدن ۲۴ سرباز انجامید، تیره و تار شده است. شهر سرینگر، پایتخت تابستانی جامو و کشمیر ۲۲ تا ۲۴ مه (اول تا سوم خرداد) میزبان کارگروه گردشگری جی ۲۰ است.

بخشی از کشمیر زیر نظر هندوستان و بخش دیگری از آن تحت کنترل پاکستان اداره می‌شود. اسلام‌آباد نیز به عنوان متحد چین، با برگزاری نشست جی ۲۰ در کشمیر مخالفت کرده است. با این حال، هندوستان با رد مخالفت چین و پاکستان، اعلام کرده که مختار است تا جلسات و نشست‌ها را در هر قسمت از قلمرواش برگزار کند و دیروز (جمعه) نیز تاکید کرد که صلح و آرامش در مرزهای دهلی‌نو، عنصری ضروری در روابط عادی هندوستان با چین محسوب می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1224366

مهمترین اخبار ایران و جهان: