نیوز سیتی!
24 اردیبهشت 1402 - 00:41

«جوانی جمعیت» با کارهای روتین اداری محقق نمی‌شود

استاندار کردستان گفت: اگرچه اقدامات خوبی در حوزه جوانی جمعیت در برخی دستگاه‌ها انجام شده است اما تحقق اهداف در این حوزه با کارهای روتین و معمول امکان‌پذیر نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، اسماعیل زارعی‌کوشا شنبه‌شب در جلسه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان کردستان اظهار کرد: موضوع جوانی جمعیت و تعالی خانواده در برگیرنده بسیاری از مسائل و آسیب‌های اجتماعی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر تمرکز روی کارکرد ستاد پیگیری سیاست‌های جوانی جمعیت استان وجود داشته باشد می‌توانیم در زمینه ساماندهی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی قدم‌های موثری برداریم.

استاندار کردستان تصریح کرد: بررسی آمار و اطلاعات وضعیت استان در زمینه آمار ازدواج و زاد و ولد 3 ماهه آخر سال گذشته به ما نشان می‌دهد وضعیت جوانی جمعیت به چه سمت و سویی حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه ابلاغیه‌های ستاد جوانی جمعیت باید با جدیت در دستور کار قرار گیرد، گفت: مصوبات این کمیته و اینکه وظیفه هر دستگاهی در این خصوص چیست، باید به صورت مستمر دنبال شود.

استاندار کردستان گفت: اقدامات خوبی در حوزه جوانی جمعیت در برخی دستگاه‌ها انجام گرفته که قابل تقدیر است اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که تحقق اهداف در این حوزه با کارهای روتین و معمول امکان‌پذیر نخواهد بود.

زارعی‌کوشا همچنین عنوان کرد: برای تحقق اهداف در حوزه سیاست‌ها و برنامه‌های جوان‌سازی جمعیت ضمن انجام وظایف ذاتی، نیاز به کارهای فوق‌العاده است.

وی خاطرنشان کرد: کارهای روتین در حوزه جوانی جمعیت از قبل وجود داشته و الان هم به روال گذشته انجام می‌شود اما باید به صورت ویژه در این زمینه کار کنیم.

استاندار کردستان با تاکید براینکه در راستای تحقق اهداف جوانی جمعیت باید متمایز به موضوع بپردازیم و برنامه داشته باشیم، افزود: اقداماتی که تا به امروز در حوزه جوانی جمعیت انجام گرفته بیشتر پرداختن به خطرات کاهش جمعیت و بحران پیری واینکه چه میزان وسط بحران و یا نزدیک به بحران هستیم، بوده است.

وی اضافه کرد: اینکه برای برون‌رفت از این بحران فقط روی زوج‌های جوان متمرکز شویم کاری از پیش نمی‌بریم ممکن است درصدی از این زوج‌های جوان متقاعد به فرزندآوری بیشتر شوند اما این راهکار رفع بحران نخواهد بود.

زارعی‌کوشا با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در بین نسلی که به سن ازدواج نرسیده‌اند مهم‌ترین مولفه در تحقق اهداف و سیاست‌های جوانی جمعیت است که نباید از آن غافل شویم، گفت: هنوز جامعه ما  شعار دو فرزند کافی است و فرزند کمتر زندگی بهتر را در ذهن خود پاک نکرده است.

وی تصریح کرد: زمانی روی ضرورت مسئله کاهش جمعیت کار شد و چون عزم جدی و کار محتوایی و مستمر صورت گرفت، پاسخ داد، اما الان که نیاز به اجرای سیاست افزایش جمعیت است کار چندانی در راستای فرهنگ‌سازی این مهم صورت نمی‌گیرد.

استاندار کردستان با بیان اینکه ساختار ما در تشویق و فرهنگ‌سازی افزایش جمعیت و ضرورت آن ساختار معیوبی است، گفت: برخی دستگاه‌ها مانند آموزش و پرورش باید به صورت جدی پای کار بیایند و در راستای فرهنگ‌سازی فرزندآوری فعالیت مستمر و هدفمند داشته باشند.

استاندار کردستان با اشاره به ضرورت انجام کارهای پژوهشی هدفمند، محتوایی و قابل عملیاتی شدن در مورد ضرورت فرزندآوری، جوانی جمعیت و غیره اذعان کرد: یک درصد اعتبارات مربوط به کارهای پژوهشی است، جای پای جوانی جمعیت در پژوهش‌ها باید باز شود.

وی با اشاره به اینکه آمار زاد و ولد در جمعیت روستایی هم پایین آمده است، گفت: برخی از موضوعات در جلسات این چنینی به نتیجه نمی‌رسد باید به فکر نشست‌های کوچک‌تر و تولید محتواهای تاثیرگذار برای اقناع و نهادینه کردن فرهنگ فرزندآوری در جامعه باشیم.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس
شناسه خبر: 1209966

مهمترین اخبار ایران و جهان: