نیوز سیتی!
19 اردیبهشت 1402 - 15:09

افتتاح 80 پنل‌ خورشیدی در روستای چاه‌نسر/ برای رفع معضل اشتغال جوانان باید نگاه سیاست گذارن تغییر کند

در مراسمی با حضور رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور 80 واحد نیروگاه خورشیدی ۵ کیلو وات خانگی در روستای چاه‌نسر افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار فارس از نیشابور، سردار محمد زهرایی ظهر امروز در حاشیه مراسم افتتاح پنل‌های خورشید روستای چاه‌نسر در  جمع خبرنگاران اظهار کرد: روستای چاه‌نسر بزرگترین روستای خورشید کشور است که اهالی آن برای راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک خانگی همت کردند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با اشاره به این که یکی الگوهایی که ما در سازمان بسیج دنبال می‌کنیم همین الگوهای قابل تکثیر مردمی است، تاکید کرد: روستای چاه‌نسر الگوی انرژی پاک قابل تکثیر در سراسر کشور است 

سردار زهرایی ادامه داد: یکی از طرح‌های ما در بسیج سازندگی،  انرژی پاک در کشور است و  عنوان این طرح نیروگاه‌های کوچک ۵کیلو واتی خورشیدی است.
وی تشریح کرد: نیروگاه‌های کوچک ۵کیلو واتی خورشیدی مزایایی از جمله ارز‌آوری برای کشور دارد، کمک به تولید برق و خروج از حالت تمرکزی به خانه‌های مردم همینطور پدافند غیرعاملی که انجام می شود.

وی با ذکر این نکته که ۸۰ واحد نیروگاه ۵ کیلو وات خانگی با مشارکت کمیته امداد امام خمینی (ره) و بسیج سازندگی در روستای چاه‌نسر قرار دارد، تصریح کرد: در نیشابور بیش از ۲۰۰ واحد نیروگاه‌ ۵ کیلو وات خانگی وجود دارد. در این طرح ارزانترین وام را به متقاضی داده می‌شود و برق تولیدی با گرانترین بهای شرکت برق از متقاضی خریداری می‌شود.

سردار زهرایی اذعان کرد: در این طرح تمام آورده به صورت تسهیلات به متقاضیان داده شده و خرید تضمینی برای ۲۰ سال اتفاق می‌‌افتد. همچنین این طرح ۲۰ سال تعهد تامین و نگهداری دارد.

وی در خصوص اشتغال جوانان روستا عنوان کرد: در موضوع اقتصاد، اشتغال و رفع بیکاری مهمترین مسئله تغییر رویکرد سیاستگذارن و تصمیم‌گیران از نگاه سرمایه‌داری به نگاه اقتصاد مقاومتی مردمی است. اگر این اتفاق بیفتد ما دیگر در روستاها بیکار نداریم

سردار زهرایی بیان کرد: نگاه سرمایه‌داری یعنی فاصله طبقاتی یعنی ارباب و رعیتی با این نگاه تنها کاری که جوانان روستا می‌توانند انجام دهند کارگری در کارخانجات است از این رو باید  این نگاه تغییر کند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور خاطرنشان کرد: ما در سازمان بسیج سازندگی با استفاده از منابع تسهیلاتی، کار آموزشی و به ویژه شبکه مویرگی که بسیج در دل روستاها دارد محصولات هر روستا را به صورت قطب شناسایی می‌کنیم و محصولات مزیت‌دار را در کارگاه‌های کوچک تبدیل به خوشه می‌کنیم برای رفع بیکاری این اتفاق باید در همه روستاهای کشور رخ دهد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1200322

مهمترین اخبار ایران و جهان: