نیوز سیتی!
30 اردیبهشت 1402 - 22:12

نرخ باروری در کشور حد جایگزینی هم نیست

زنجان-معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با تاکید بر لزوم توجه به اهمیت موضوع جمعیت که مسئله اول و جدی کشور است، گفت: نرخ باروری در کشور حد جایگزینی هم نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، مشهود تقی‌لو روز شنبه در جلسه هم اندیشی فعالان مردمی که با حضور جمعی از مدیران، مسئولین و حلقه‌های میانی فعالان مردمی برگزار شد، با تاکید بر لزوم توجه به اهمیت موضوع جمعیت که مسئله اول و جدی کشور است، اظهار کرد: ثابت شده است وقتی موضوعی مردمی شود، مردم بپذیرند و باور کنند که اقدام کنند موفق بودیم و اگر در موضوعی مردم و معتمدین توجیه نشوند با شکست مواجه می شویم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه از یک و نیم سال پیش تا هفت سال، به بحران جمعیت در قالب قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» پرداخته خواهد شد، اظهار کرد: جوانی جمعیت مهم است و هر گروه از جمعیت در سنین مختلف ویژگی‌های خاص خود را دارد.

وی تاکید کرد: در این رابطه یک گروه سنی مصرف کننده و نیازمند دریافت خدمات بوده و بعد از بلوغ تا میانسالی مولد و خدمت رسان می‌شوند و هزینه چندانی لازم ندارند.

تقی‌لو افزود: از نظر علمی برای ارتقا و پیشرفت متکی به جوانان و بعد از آن نیازمند پشتیبان هستیم و در فاصله سال‌های ۱۴۲۰-۱۴۰۰ جمعیت سالمندان دو برابر می‌شود در حالیکه این روند در کشورهای همسایه ۱۰۰ سال بوده و در عمل جمعیت کشورمان ۵ برابر کشور همسایه پیر می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اجرای طرح نفس (نجات فرزندان سالم از سقط) نیز گفت: استان زنجان با همکاری بسیج جامعه پزشکی از تیر ماه سال ۱۴۰۱ این طرح را آغاز و تا پایان سال، با ۲۳۱ مادر که قصد سقط داشتند مشاوره شده که ۲۲۸ مادر انصراف قطعی از سقط داده و ۳۰ نوزاد در رابطه با این طرح در سال گذشته متولد شدند.

وی مبارزه با سقط عمدی را آسانترین، کم‌هزینه‌ترین و بهترین روش عنوان کرد و گفت: نیروی انتظامی و پزشکی قانونی نیز باید در این زمینه تلاش و همکاری بیشتری کند که در سال جاری تصمیم بر ۱۰ برابر شدن آمار سال گذشته است و برای افزایش شناسایی این مادران باید در بطن مردم بود و برای تحقق این امر باید از مشارکت‌های مردمی بهره برد.

تقی‌لو با تأکید براینکه مردم استان زنجان علاقه‌مند فعالیت در مسائل کشور هستند و باید از این ظرفیت استفاده شود، گفت: هر زمان نیاز بوده با مشارکت مردم گام‌های مهمی در حل مسئله کشور برداشته می‌شود، گفت: سالهای قبل مسئله مهم کرونا بود و در حال حاضر مسئله اصلی جمعیت مطرح است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1225822

مهمترین اخبار ایران و جهان: