نیوز سیتی!
04 اردیبهشت 1403 - 12:48

مانوین؛ حل مسائل جامعه با فناوری‌های فرهنگی و نوآور

دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم گفت: با اتکا به ظرفیت‌های فناوری‌های نرم و فرهنگی، می‌توان در زمینه‌هایی همچون زبان فارسی، وفاق اجتماعی، محیط‌زیست، سلامت عمومی و عدالت اجتماعی، گام‌های مؤثری برداشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در نشست خبری رویداد مانوین که امروز در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد، مسعود حسنلو؛ دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ضمن تأکید بر ضرورت هویت‌بخشی به صنایع خلاق و بومی کشور، اظهار کرد: انتخاب دارالفنون به عنوان مکان برگزاری این رویداد، نمادی از پیوند میان سنت و نوآوری در مسیر توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم است. هویت اصیل این مرز و بوم، ریشه در فرهنگ، تاریخ و دین ما دارد و باید در بستر نوآوری و فناوری، تجلی یابد.

حسنلو با اشاره به نقش‌آفرینی فرهنگ در حل مسائل جامعه، افزود: یکی از کارکردهای اصلی فناوری، حل چالش‌های موجود در کشور است. با اتکا به ظرفیت‌های فناوری‌های نرم و فرهنگی، می‌توان در زمینه‌هایی همچون زبان فارسی، وفاق اجتماعی، محیط‌زیست، سلامت عمومی و عدالت اجتماعی، گام‌های مؤثری برداشت.

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه اکوسیستم فناوری‌های نرم، زمینه‌ساز حل مسائل اجتماعی خواهد بود، خاطرنشان کرد: رویداد مانوین با هدف توسعه فناوری‌ها با رویکرد بومی و هویت‌ساز برنامه‌ریزی شده است. این رویداد بستری مناسب برای فعال‌سازی جریان‌های نوظهور در حوزه فناوری‌های نرم فراهم می‌کند.

دبیر ستاد برگزاری نمایشگاه، رونمایی از دستاوردها و برگزاری نشست‌های تخصصی را از جمله برنامه‌های جانبی این رویداد برشمرد و گفت: صنایع خلاق، رکن اصلی اقتصاد خلاق و فرهنگی به شمار می‌روند. حمایت از این صنایع، نقشی کلیدی در رونق اقتصادی و فرهنگی کشور ایفا می‌کند.

حسنلو در توضیح دسته‌بندی پروژه‌های پیشران در حوزه فناوری‌های نرم و فرهنگی، گفت: پروژه‌های پیشران، طرح‌هایی هستند که از نظر اقتصادی و صنعتی، قابلیت ارتقای سطح سایر پروژه‌ها را دارند. این پروژه‌ها به دو دسته کلان و پیشران تقسیم می‌شوند.

وی با اشاره به تشکیل 17 کارگروه تخصصی ذیل سند این ستاد، خاطرنشان کرد: این کارگروه‌ها در سه سطح، پروژه‌هایی را تعریف کرده‌اند. برخی از این پروژه‌ها در سطح کلان ملی قرار دارند و نیازمند اعتبارات و زیرساخت‌های قابل‌توجهی هستند. دسته دیگر، پروژه‌هایی هستند که با وجود نیاز به سرمایه‌گذاری کمتر، به تجمیع ظرفیت‌ها و تشکیل کنسرسیوم‌ها نیاز دارند.

حسنلو در پایان، دسته سوم پروژه‌ها را طرح‌هایی دانست که نیازمند زیرساخت‌های قانونی و فیزیکی هستند و افزود: تاکنون 3 پروژه کنسرسیوم صادرات اسباب‌بازی، پلتفرم بهینه‌سازی آموزش و آزمایشگاه اثر اجتماعی، در این زمینه احصا شده است. همچنین 10 پروژه دیگر در دستور کار ستاد قرار دارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1703422

مهمترین اخبار ایران و جهان: