نیوز سیتی!
10 فروردین 1403 - 16:43

جهش تولید با مشارکت مردم، چگونه؟ عباس علوی راد

رئیس میز اقتصادی مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور گفت: برای تحقق شعار سال بایستی یک برنامه عملیاتی در ۶ اکو سیستم اقتصاد ایران مبتنی بر شاخصهای ارزیابی واقعی طراحی شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عباس علوی راد اقتصاددان در خصوص الزامات تحقق شعار سال گفت: در پیام نوروزی رهبر انقلاب هرچند بحث جهش تولید و مشارکت مردم اشاره شده است اما از این باب که در یک دهه اخیر به صورت مکرر به بحث تولید اشاره کرده اند بایستی دقیق تر و جزئی تر به مساله پرداخته شود.

رئیس میز اقتصادی مرکز مطالعات راهبردی و اموزش وزارت کشور گفت:  هرچند میانگین رشد سرمایه گذاری به 3 درصد رسیده و از حالت منفی دهه 90 خارج شده است،  اما درآمد سرانه مردم به پایین ترین میزان خود در سنوات اخیر رسیده است. بر این اساس به نظر میرسد بخشی از پاسخ به مطالبه افزایش رفاه عمومی باید از دریچه افزایش تولید دیده شود.

 

.

 

وی افزود، به هر حال با توجه به گنجانده شدن رشد 8 درصدی در برنامه هفتم به نطر می‌رسد این میزان سرمایه گذاری در صنایع داخل کفاف این رشد را نمی‌دهد و چاره ای جز مشارکت مردم در حوزه اقتصاد وجود ندارد.

این اقتصاددان گفت: از طرفی به لحاظ عملیاتی یکی از توقعات رهبری این است که یک‌ نظام پایش، جهت ارزیابی عملکرد این حوزه بایستی طراحی شود.

علوی راد گفت: طبق بررسیهای انجام شده میبایست 6 اکو سیستم برای تحقق این شعار مد نظر قرار گیرد تا طی یک بازه مشخص زمانی یک‌ عملکرد قابل قبول رخ دهد.

وی ادامه داد، حوزه محیط کسب و کار، بخش تعاونی، بازار کار ، حوزه نو آوری و اقدامات  شرکت‌های دانش بنیان، حوزه سیستم مالی کشور، اکو سیستم نهادی در دستگاه‌های اجرایی، 6 اکو سیستمی هستند که برای آنها می‌توان نزدیک به 100 شاخص عملکرد تعریف کرد تا ارزیابی نهایی در پایان سال در این خصوص انجام شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1692522

مهمترین اخبار ایران و جهان: