نیوز سیتی!
02 بهمن 1402 - 16:28

میرضیایف: توسعه اقتصادی کشور در گرو افزایش 30 درصدی صادرات است

رئیس جمهور ازبکستان در نشستی گفت: اگر می‌خواهیم سطح اقتصاد کشور را ارتقا داده به توسعه برسیم، باید صادرات را حداقل 30 درصد افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در نشستی گفت: اگر می‌خواهیم سطح اقتصاد کشور را ارتقا دهیم، باید صادرات را حداقل 30 درصد افزایش دهیم. اگر بخواهیم درآمد سرانه را افزایش دهیم، نیاز به سرمایه گذاری و صادرات داریم.

رئیس جمهور ازبکستان اظهار داشت: در 11 ماه اول سال 2023 میلادی صادرات 23.3 درصد (به 23 میلیارد و 200 میلیون دلار) و بدون احتساب طلا - تنها 5.7 درصد (15 میلیارد و 50 میلیون دلار) رشد داشته است، در حالی که واردات به 34 میلیارد و 100 میلیون دلار (+23.3 درصد) رسید.

میرضیایف صادرات را «مسئله مرگ و زندگی» خواند و گفت: اگر می‌خواهیم به تراز ارزی، سرمایه‌گذاری یا تبدیل ارز ادامه دهیم، باید صادرات را نسبت به واردات ثابت نگه داریم.

رئیس‌جمهور ازبکستان خاطرنشان کرد: در سال گذشته میلادی حجم صادرات نسبت به سال 2022 میلادی کاهش یافت که بر اثر آن 560 میلیون دلار ضرر کردیم. در این میان صادرات در 10 منطقه و شهرها به نصف شاخص‌های سال قبل هم نرسیده است.

میرضیایف همچنین از برکناری «بدرالدین عابداف» معاون وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت و «دلشاد ستاراف» رئیس آژانس مقررات فنی خبر داد. «جمشید خواجه‌یف» معاون نخست وزیر نیز در صورت عدم اصلاح وضعیت تا پایان سه ماهه اخراج خواهد شد.

رئیس جمهور قبل از برکناری کارکنان ارشد مشکلات سیستم را برشمرد.

به گفته وی، طی 6 سال گذشته حدود 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی انجام شده است اما هیچ یک از مدیران تحلیلی ندارند که این موضوع چگونه بر تولید ناخالص داخلی، ارزش افزوده و صادرات تأثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، در سال گذشته میلادی هم تولید ناخالص داخلی و هم صنعت 6 درصد رشد داشته که نتیجه خوبی برای امروز است، اما رشد مورد انتظار در صادرات کالا رخ نداده است.

رئیس جمهور ازبکستان خاطرنشان کرد: 1000 پروژه به ارزش 8 تریلیون صوم هنوز راه اندازی نشده است، در حالی‌که آنها به طور کامل مورد تامین مالی قرار گرفته است.

میرضیایف در این نشست همچنین دستور رفع تمام کاستی‌های یاد شده و تمرکز به انجام وظایف به نحو احسن را داد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1646022

مهمترین اخبار ایران و جهان: