نیوز سیتی!
12 بهمن 1402 - 17:05

پیوستن ازبکستان به پروتکل سازمان جهانی بهداشت در مسائل آب

ازبکستان به پروتکل سازمان ملل متحد و سازمان جهانی بهداشت در مسائل آب و سلامت پیوست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، ازبکستان به پروتکل سازمان ملل متحد و سازمان جهانی بهداشت در مسائل آب و سلامت پیوست.

بدین ترتیب، ازبکستان بیست و نهمین کشور جهان و اولین کشور در آسیای مرکزی است که به پروتکل سازمان ملل متحد و سازمان جهانی بهداشت در مسائل آب و سلامت پیوسته است.

پیوستن به این پروتکل به مردم ازبکستان در جهت تهیه آب سالم و بهداشتی کمک خواهد کرد.

تاکید می‌شود که ازبکستان پایبند به استفاده از ابزارهای عملی و چارچوب بین دولتی مندرج در پروتکل برای حل‌وفصل جامع مشکلات یادشده است و تلاش‌های خود را در چارچوب استراتژی «ازبکستان-2030» که شامل ابعاد اولویت‌دار مانند تامین سلامت و بهداشت و رفاه مردم، نگهداری منابع آب و حفاظت از محیط زیست و همچنین تعهدات جهانی برای دستیابی به دستورکار تا 2030 با تمرکز ویژه بر اهداف توسعه توسعه پایدار 6 و 3 است، یکپارچه می‌کند.

این کشور به‌ عنوان طرف جدید پروتکل، متعهد می‌شود که اهداف جامع آب، بهداشت و سلامت را با تمرکز بر تأثیرات آب‌وهوایی تعیین کند و به‌طور منظم از پیشرفت در دستیابی به این اهداف گزارش دهد.

کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا آماده است تا از اجرای تعهدات یادشده در مورد پروتکل از طریق پروژه‌ای که اخیراً راه اندازی شده و توسط آژانس توسعه و همکاری سوئیس تأمین مالی شده است، حمایت کند.

«تاتیانا مولچان» دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا از کشورهای آسیای مرکزی می‌خواهد که به این ابزار بپیوندند تا خدمات آب و بهداشت را در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم‌تر کنند.

پروتکل آب و سلامت که در سال 1999 میلادی به تصویب رسید، یک توافقنامه محیطی چندجانبه تحت نظارت کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا و سازمان بهداشت جهانی برای منطقه اروپا است.

هدف آن حفاظت از محیط زیست، تامین سلامت و رفاه مردم از طریق مدیریت پایدار منابع آب و تامین دسترسی به آب پاک و سالم، بهداشت و شرایط بهداشتی برای همه است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1657166

مهمترین اخبار ایران و جهان: