نیوز سیتی!
09 اسفند 1402 - 12:16

شکست حزب ملونی در انتخابات محلی ایتالیا

نتایج انتخابات محلی در ساردینای ایتالیا نشان می‌دهد که ائتلاف چپ گراها برای اولین بار بعد از سال‌های طولانی آراء بیشتری را به دست آورده و توانست نامزد حزب راستگرای جورجیا ملونی، نخست وزیر این کشور را شکست دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "اس ار اف"، جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا تا به حال حزب برادران ایتالیای خود را از یک پیروزی در انتخابات تا پیروزی دیگری رهبری کرده است. اما اکنون ائتلاف جناح راست ایتالیا در یک انتخابات محلی بعد از شمارش آراء متحمل شکست شده است. در انتخابات محلی ساردینیا، اردوگاه جناح چپ برای اولین بار پس از سال ها آراء بیشتری به دست آورده و پیروزاین انتخابات شد.

به این ترتیب در ساردینیا، اپوزیسیون چپ برای اولین بار پس از مدت ها با هم متحد شد. حزب دموکرات و جنبش 5 ستاره بر سر نامزدی مشترک در این منطقه به توافق رسیده بودند و اکنون با اندکی آراء بیشتر در مقابل ائتلاف راست پیروز شده اند. شمارش همه آراء نشان داد که الساندرا تاد از جنبش چپ 5 ستاره که مورد حمایت حزب دموکرات (PD) است، 45.3 درصد آرا را به خود اختصاص داده است. این نتیجه او را از پائولو تروزو، نامزد راستگرای منتخب ملونی که 45 درصد آرا را به دست آورد، جلو انداخت.

به این ترتیب الساندرا تاد اولین عضو جنبش 5 ستاره است که بر منطقه ای در ایتالیا حکومت می کند. علیرغم پیشروی اندک و تکمیل نشدن کامل شمارش، نظرسنجی ها و روزنامه ها پیروزی تاد را اعلام کردند.

فرانکو باتل، خبرنگار ایتالیایی اس ار اف سوئیس در این باره گفت: این مایه شرمساری جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا است. این به این دلیل بود که او به تنهایی و با تکروی نامزد بازنده ائتلاف جناح راست را انتخاب کرده بود که یکی از نزدیک‌ترین معتمدانش بود. ملونی این انتخاب را برخلاف میل و با وجود مقاومت شریک دولتی خود ماتئو سالوینی از حزب لگا انجام داده بود. بنابراین این شکست مستقیما متوجه ملونی می شود.

این نتیجه برای چپ های ایتالیایی که در سال‌های اخیر واقعاً موفیتی نداشتند اولین پیروزی و موفقیت محسوب می شود. به این ترتیب اگر دو حزب اپوزیسیون چپ میانه با هم کنار بیایند و دچار جدایی نشوند، می توانند ملونی را شکست دهند: این پیامی است که بسیاری از مفسران اکنون از نتایج این انتخابات می خوانند.

به زودی مشخص خواهد شد که آیا این تفسیر واقعا درست است یا خیر. زیرا به زودی در چهار منطقه ایتالیایی دیگر انتخابات محلی برگزار خواهد شد و و انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا در ماه ژوئن هم در راه است.

خبرنگار اس ار اف ایتالیا گفت: امروز مشخص است، ملونی را نیز می‌توان شکست داد. او هنگام انتخاب نامزد برای حزبش شریک ائتلافی خود لگا را نادیده گرفت. از آن زمان به بعد، یک بحران محسوس در چارچوب ائتلاف جناح راست وجود داشته است. ملونی شروع سال انتخابات 2024 را به هم ریخت.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1679222

مهمترین اخبار ایران و جهان: