نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 16:43

«فهرست توصیفی کتاب‌های چاپ سنگی» منتشر شد

مشهد ـ کتاب «فهرست توصیفی کتاب‌های چاپ سنگی اهدایی مقام معظم رهبری به آستان قدس رضوی» از سوی واحد پژوهش سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی چاپ و منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «فهرست توصیفی کتاب‌های چاپ سنگی اهدایی مقام معظم رهبری به آستان قدس رضوی» تألیف حسن‌علی فریدونی و منوچهر آراسته از سوی واحد پژوهش سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی چاپ و منتشر شد.

فهرست‌نویسی زمینه‌ای برای بیان کیفیت، کمیت و اهمیت آثار است تا محققان و پژوهشگران بتوانند سریع و به آسانی منبع مورد نظر را استخراج کنند.

تهیه فهرست توصیفی و تحلیلی برای هر مقوله و موضوعی از کتاب‌های یک کتابخانه بزرگ و عمومی که هر روز به تعداد مراجعه کنندگان آن افزوده می‌شود یک امری اجتناب‌ناپذیر است و ضرورت ایجاب می‌کند که برای اطلاع‌رسانی دقیق‌تر و سریع‌تر، فهرست‌های توصیفی از منابع موجود تهیه و در دسترس مراجعان قرار گیرد.

فهرست کتب چاپ سنگی اهدایی مقام معظم رهبری شامل کتب فارسی و عربی از ذخایر گرانبهای کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است.

از مجموعه کتب اهدایی ایشان ۶۵۳ نسخه به زبان فارسی است که ۵۳ نسخه دیگر نیز ضمیمه این نسخ شده و ۳۴۸ نسخه به زبان عربی است که ۵۰ نسخه دیگر ضمیمه آن است.

در این اثر اشاره شده است که نسخه‌های چاپ سنگی ایران در شهر تهران، تبریز، شیراز و اصفهان، نسخه‌های چاپ شبه قاره هند و پاکستان در شهرهای بمبئی، لکهنو، کانپور، لاهور، کلکته، آگره، بهوپال، حیدرآباد، رامپور، دهلی، علیگره، اله آباد و… و کتب چاپ عراق نیز در شهر نجف به چاپ رسیده است.

فقه، کلام، ادبیات، تاریخ، جغرافیا، فلسفه، منطق، پزشکی، صرف، نحو، اخلاق، عرفان، ریاضیات، حدیث، تفسیر، اصول، نجوم، حکمت و… از جمله موضوعات کتب اهدایی مقام معظم رهبری است.

در فهرست توصیفی کتاب‌های چاپ سنگی اهدایی مقام معظم رهبری، شیوه تنظیم براساس عنوان صورت گرفته و عنصر ورود برای معرفی هر کتاب براساس الفبای عنوان کتاب است.

در فهرست اطلاعات کتابشناسی و نسخه شناسی نیز عنوان، مؤلف، مصحح، مترجم، کاتب، اهتمام کننده، آغاز و انجام نسخه، خط، زبان، محل نشر، ناشر (چاپخانه)، سال نشر، صفحه شمار، مصور، مهرها، کاغذ، جلد، آرایش نسخه، حواشی، اندازه نسخه، قطع، تاریخ اهدا، موضوع، شماره ثبت، شماره رده بندی، منابع استنادی، ضمائم، غلطنامه، فهرست مندرجات و … آمده است.

این کتاب زیر نظر سید محمدرضا فاضل هاشمی و سیدمحسن ناجی نصرآبادی در شمارگان ۱۵۰ نسخه در قطع وزیری چاپ و منتشر شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1296066

مهمترین اخبار ایران و جهان: