نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 11:30

سیر صعودی آمار حیوان گزیدگی در رباط کریم طی ۵ سال گذشته

رباط کریم- معاون شبکه بهداشت و درمان رباط‌کریم از سیر صعودی آمار حیوان گزیدگی در این شهرستان طی پنج سال گذشته خبر داد.

آرش اتابکی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان آنکه یک هزار و ۸۴۰ مورد حیوان‌گزیدگی در سال ۱۴۰۱ در رباط‌کریم ثبت شده است، افزود: بیش از ۷۰ درصد حیوان‌گزیدگی مربوط به شهر جدید پرند و بیشترین آن مربوط به فاز ۵ و ۶ است.

معاون شبکه بهداشت و درمان رباط‌کریم در رابطه با مشکلات سگ‌های ولگرد اظهار کرد: ویروس هاری در مناطقی که سگ‌های بلاصاحب وجود دارند، در حال گردش است که سال گذشته در رباط‌کریم سه مورد مثبت هاری در سگ‌های بلاصاحب و صاحب‌دار داشتیم.

وی با بیان اینکه هاری درمان ندارد و باعث مرگ قطعی کسانی می‌شود که به آن مبتلا می‌شوند، افزود: این مسأله مستقیماً با جان مردم در ارتباط است و اهمیت موضوع را دو چندان می‌کند؛ ضمن این‌که حضور سگ‌های بلاصاحب در اماکن مسکونی باعث وحشت شده و احتمال گازگرفتگی نیز افزایش پیدا می‌کند.

اتابکی همچنین از سیر صعودی آمار حیوان گزیدگی در رباط کریم طی پنج سال گذشته خبر داد و گفت: در سال ١٣٩٧، ٧٩۶ مورد، در سال ١٣٩٨، ١١۰١ مورد، در سال ١۳۹۹، ٩۵٧ مورد، در سال ١۴٠٠، ١٢۵١ مورد و در سال ١۴٠١، ١٨۴٠ مورد مراجعه داشته‌ایم.

وی به لزوم عدم غذادهی به سگ‌های بلاصاحب توسط مردم در محل‌های مسکونی اشاره کرد و گفت: غذادهی به سگ‌های بلاصاحب توسط مردم موجب حضور گله‌ای آن‌ها در شهر می‌شود، که می‌تواند در گسترش خطراتی که به آن اشاره شد، مؤثر باشد.

معاون شبکه بهداشت و درمان رباط‌کریم تاکید کرد: مراکز بهداشتی و حوزه درمان به تنهایی نمی‌تواند از تبعات حیوان‌گزیدگی و به تبع بیماری هاری جلوگیری کند، بلکه باید یک کار جمعی با هم‌افزایی تمامی نهادها، و ادارات مرتبط و مردم شکل گیرد، همانند کاری که در هنگام شیوع بیماری کرونا در کشور شکل گرفت و توانستیم در مهار آن موفق شویم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1279766

مهمترین اخبار ایران و جهان: