نیوز سیتی!
10 تیر 1402 - 10:25

اجرای مطالعه هم‌گروهی سلامت سالمندی بوشهر

بوشهر- معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بابیان اینکه تحقیقات باید جامعه‌محور بوده و پاسخگوی نیازهای جامعه باشد گفت: مطالعه هم‌گروهی سلامت سالمندی بوشهر در حال اجراست.

اکرم فرهادی در حاشیه بازدید از مراکز تحقیقاتی وابسته به پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج‌فارس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مطالعه هم‌گروهی سلامت سالمندی بوشهر از سال ۱۳۹۰ با ورود سه هزار نفر سالمند ساکن در بندر بوشهر آغاز شده و تاکنون سه فاز از آن انجام گرفته است.

وی تصریح کرد: بر اساس داده‌های این مطالعه، تاکنون بیش از ۶۰ مقاله و طرح پژوهشی تدوین شده و هم‌اکنون نتایج آن با همت کارگروه ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در حال تدوین و انتشار است.

دکتر فرهادی اضافه کرد: مطالعه هم‌گروهی و آینده‌نگر «سلامت سالمندی بوشهر» باهدف تعیین عوامل مختلف مؤثر بر سلامت سالمندان و شیوع آن‌ها باهدف فراهم کردن اطلاعات موردنیاز برای تصمیم‌گیری پزشکان، سیاست‌گذاران، مدیران برنامه‌های بهداشتی و خود سالمندان و برداشتن گام‌های جدی در جهت پیشگیری از وقوع خطرات ناشی از بروز مشکلات دوران سالمندی و بهبود کیفیت زندگی سالمندان و جلوگیری از تحمیل بار مالی به اقتصاد خانواده‌ها و جامعه در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر طراحی‌شده است.

تحقیقات جامعه‌محور معه باشد

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تحقیقات در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر باید جامعه‌محور بوده و پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

فرهادی اظهار داشت: تحقیقات خوبی سالانه انجام می‌شود، تحقیقاتی که می‌تواند پاسخگوی بخشی از نیازهای مردم باشد، اما بسیاری از مردم و حتی سیاست‌گذاران و مسئولین استانی از این تحقیقات مطلع نیستند به همین دلیل کارگروه ترجمان دانش در دانشگاه در راستای ارائه اطلاعات لازم به مخاطبین فعال شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: خوشبختانه وزارت بهداشت برنامه بسیار جدی در این حوزه دارد و رویکرد کلیدی و کلان وزارت بهداشت در حوزه تحقیقات، اثرگذاری طرح‌ها و فعالیت‌ها است.

فرهادی بابیان اینکه ترجمان دانش با ظهور دانشگاه‌های نسل سوم به بعد خود را بیشتر نشان می‌دهد، افزود: ترجمان دانش به این معنا است که افرادی که مجری تحقیقات بوده و مشکلات را احصا می‌کنند نتایج را به‌صورت ساده و قابل‌استفاده در اختیار مخاطبان قرار دهند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه ترجمان دانش به دنبال اثرگذاری بهتر و مؤثرتر نتایج تحقیقات است، تصریح کرد: در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر سالانه تحقیقات خوبی انجام می‌شود، تحقیقاتی که می‌تواند پاسخگوی بخشی از نیازهای مردم باشد، اما بسیاری از مردم و حتی سیاست‌گذاران و مسئولین استانی از این تحقیقات مطلع نیستند به همین دلیل حوزه ترجمان دانش در دانشگاه در راستای ارائه اطلاعات لازم به مخاطبین فعال شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1320966

مهمترین اخبار ایران و جهان: