نیوز سیتی!
13 دی 1401 - 18:11

ریشه‌های عاشورایی مکتب حاج قاسم

کرمانشاه- خط سرخ شهادت برگرفته از اسلام ناب محمدی است و در کربلا پدیدار شد و در عصر حاضر نیز شاگرد نمونه این کلاس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- رؤیا متکیائی: پرورش یافتگان مکتب امام خمینی (ره) از عاشورا و کربلا درس گرفتند، همچنان که امام خمینی (ره) قیام خود را برگرفته از قیام سیدالشهدا (ع) معرفی کرد. مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ناشی از تبلور آزادگی، شجاعت، شهادت، عدالت‌خواهی، مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم است و در آن منطق راحت‌طلبان بی‌درد، سازشگران دنیاطلب و تماشاچیان توجیه‌گر مردود است.

امام حسین (ع) درس عزت، آزادگی و استقلال و ظلم‌ستیزی را تا قیامت به همه شیفتگان مکتب خویش آموخت و انسان‌هایی بزرگ چون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که پرورش یافته مکتب عاشورایی بوده‌اند، راه و سیره سیدالشهدا را سرمشق قرار داده و آزادگی را برای نسل امروز به تصویر کشیده‌اند.

فرهنگ عاشورا به طور بنیادی در انقلاب اسلامی ایران اثرگذار بوده و وجوه تشابه بسیاری بین مردان میدان نهضت عاشورا و بزرگ مردان انقلاب اسلامی وجود دارد و مجموع شعارها و حرکت‌های مکتب حسینی به خوبی در مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی آشکار است و بیش از همه حادثه کربلا سرمشق و راهگشا و الهام‌بخش مکتب قهرمان بزرگ ایران اسلامی است و تأثیرپذیری از مکتب عاشورا و مبانی اصیل اسلام ناب محمدی در سراسر زندگی حاج قاسم پیدا است.

پیوند عمیق و عاشقانه سردار دل‌ها با نهضت عاشورای امام‌حسین (ع) را با هیچ نمونه‌ای در تاریخ مکتب‌ها نمی‌توان مقایسه کرد و در مسیر زندگی از کودکی تا شهادت سردار، سرچشمه همه قهرمانی‌ها و پایداری‌ها و فداکاری‌ها و رشادت‌ها به ویژه در عرصه خدمت به مردم است.

نهضت حسینی آنچنان تحولی در نظام شیعه برانگیخت که بانگ و نای شور حسینی در پیروان و پرورش یافتگان این مکتب منشأ اثر شد و سیره عملی تمام عیار مکتب حسینی شهید سلیمانی شد که حتی شهادتش تصویری جامع و کامل از حادثه عاشورا را مجسم کرد.

ریشه‌های عاشورایی مکتب حاج قاسم

نهضت عاشورا قیام شیعه در برابر ظلم و جور بود و پایه‌های خیمه نهضت حسینی، اسلام و ارزش‌های ناب آن بود و آنچه این خیمه‌ها را در دل مردمان برای سال‌ها جاودانه ساخت، خون شهدای عاشورا بود و خون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در مسیر خطِ سرخِ خون شهدای کربلا جوشید و جاودانه و ماندگار شد.

امام خمینی (ره) و یاران شهیدش با برچیدن حکومت ظالمانه طاغوت، سنگلاخ‌های موجود در مسیر تحقق ارزش‌های اسلامی را کنار زدند و با بنیاد گذاشتن حکومت اسلامی راه هموار را فرا روی مردم ایران زمین گشودند و سردار سلیمانی‌ها در مسیر مبارزه با طاغوت‌های زمان از جان گذشتند.

در تاریخ پرتلاطم بشریت خون‌های بسیاری ریخته شد ولی تنها پیام خون حیات‌بخش عاشوراست که از عرصه زمان و مکانی محدود فراتر رفته و همچنان پس از گذشت قرن‌ها، جان زنده‌دلان را روشن نگه داشته است و همچون خورشیدی فروزان بر راه انسان‌های آزادی‌خواه پرتو افشانی می‌کند و شهدا زنده‌ترین شاهد و گواه بر حقانیت پیام عاشورا هستند.

امام حسین (ع) برای آزادسازی بشریت از قید ذلت و طاغوت و انحراف و طغیان قیام کرد و تربیت یافتگان مکتب حسینی ادامه دهنده مسیر در طول تاریخ بوده و الگوی شهیدان راه حق از صدر اسلام تا شهیدان مدافع حق عصر حاضر مکتب عاشورای حسینی است.

همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند سردار شهید قاسم سلیمانی نمونه برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود و همه عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید.

ریشه‌های عاشورایی مکتب حاج قاسم

شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه او در همه این سالیان بود و مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی الگوی جامع اخلاقی، فکری، معرفتی، معنوی برای تمام انسان‌های آزاده جهان است و شاخص‌ها و ویژگی‌های «مکتب سلیمانی» را می‌توان در عشق همیشگی به شهادت، تربیت حقیقی در مکتب اسلام و امام خمینی (ره)، مجاهدت دائمی، اخلاص، انقلابی‌گری و پرهیز از حزب‌گرایی و جناح‌گرایی، شجاعت و تدبیر توأمان، حساسیت شدید به حدود شرعی حتی در میدان جنگ، معنویت‌گرایی، تعهد و ایمان، روحیه مقاومت، فداکاری و نوع‌دوستی استکبارستیزی برشمرد و همین مجموعه خصوصیات و شاخص‌ها بود که به تعبیر رهبر معظم انقلاب سپهبد شهید قاسم سلیمانی را «تبلور ارزش‌های فرهنگی ایرانی و ایران» و «قهرمان امّت اسلامی» کرده بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 952966

مهمترین اخبار ایران و جهان: