نیوز سیتی!
27 شهریور 1402 - 10:53

«شیامن» میزبان مجمع همکاری چین-آسیای مرکزی

دهمین مجمع همکاری «چین - آسیای مرکزی» در شهر «شیامن» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، دهمین مجمع همکاری «چین - آسیای مرکزی» در شهر «شیامن» برگزار شد.

در این نشست که به منظور ارتقاء همکاری‌ها و گسترش افق‌های همکاری بین چین و آسیای مرکزی طراحی شده است، بیش از 400 نماینده کشورهای مختلف از جمله روسای مقامات دولتی کشورهای این منطقه و همچنین دبیر کل سازمان همکاری شانگهای حضور داشتند.

«شن یویو» معاون رئیس کمیته ملی کنفرانس مشورتی سیاسی چین و رئیس کمیته همسایگی خوب، دوستی و همکاری سازمان همکاری شانگهای پیام تبریک «شی جین پینگ» رئیس جمهور این کشور را برای شرکت کنندگان در انجمن قرائت کرد.

یویو گفت: تحت رهبری استراتژیک «شی جین پینگ» و سران کشورهای آسیای مرکزی روابط چین و کشورهای  این منطقه وارد دوره جدیدی شده است.

به گفته وی، مجمع کنونی گامی عملی برای اجماع سران کشورها در نشست چین و آسیای مرکزی است. این مجمع به عنوان گامی ملموس در جهت اجرای قرارداد سران کشورها در اجلاس ماه مه چین و آسیای مرکزی، که دوره جدیدی از روابط بین این کشور و منطقه را رقم زد، تلقی می‌شود.

از زمان تأسیس خود در سال 2012، این مجمع به طور مداوم دامنه همکاری چین و آسیای مرکزی را گسترش داده و به یک پلتفرم حیاتی برای تقویت دوستی منطقه‌ای و ترویج نتایج متقابل سودمند و برد-برد تبدیل شده است.

«عابل بیک کاسیمالیف» معاون اول نخست وزیر قرقیزستان نماینده این کشور در این نمایشگاه بود.

وی به نمایندگی از رئیس جمهور قرقیزستان از شرکت‌کنندگان در مجمع تشکر و بر اهمیت زمینه‌های همکاری مورد بحث از جمله اقتصاد دیجیتال و مشارکت صنعتی تاکید و همچنین به اهمیت ابتکار «یک کمربند، یک جاده» برای کشورها آسیای مرکزی اشاره کرد. 

کاسیمالیف ابراز امیدواری کرد که در این نشست به پروژه ساخت راه آهن چین – قرقیزستان – ازبکستان توجه ویژه‌ای شد. در بخشی از این مجمع، دیداری بین کاسیمالیف و «ژو زویی» دبیر کمیته حزب کمونیست چین در استان «فوجیان» نیز برگزار شد.

طرفین بر سطح بالای روابط دوجانبه تاکید و در مورد گام‌های بعدی برای تقویت همکاری‌ها تبادل نظر کردند.

همچنین معاون اول نخست وزیر قرقیزستان با «شن یوئیو» رئیس فدراسیون زنان چین دیدار کرد.

در این دیدار بر اهمیت همکاری در زمینه حمایت و توسعه زنان در قرقیزستان به ویژه از طریق پروژه‌هایی با هدف آموزش و آموزش پیشرفته زنان تاکید شد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1502022

مهمترین اخبار ایران و جهان: