نیوز سیتی!
22 شهریور 1402 - 17:38

دست و پا زدن رسانه‌های بیگانه برای تکرار اتفاقات سال گذشته

رئیس اندیشکده راهبردی رسانه و فضای مجازی گفت: رسانه‌های بیگانه دست وپا می‌زنند که بتوانند در تاریخ مشخصی اتفاقات سال گذشته را تکرار کنند، اما خودشان هم خوب می‌دانند که دیگر این اتفاق شدنی نیست، برای همین بازهم از ابزار دروغ استفاده می‌کنند.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - برنامه امواج شبهه در گفت‌وگو با دکتر علیرضا چابکرو (استاد دانشگاه وکارشناس مسائل رسانه) و دکتر حمیدرضا حسینی دانا (رئیس اندیشکده راهبردی رسانه و فضای مجازی و کارشناس رسانه) به موضوع "پروژه اغتشاشات در ایران؛ بررسی مدل های تحریکی و تهییجی توسط رسانه های بیگانه برای ایجاد اغتشاش در میدان" پرداخت.

باید ویژگی‌های رسانه‌های نوین و پیش رو را بشناسیم

چابکرو، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل رسانه درباره روش‌ها و تاکتیک‌های رسانه‌های بیگانه در مدل‌ها و الگوهای تهییجی برای تأثیرگذاری بر ذهن مخاطب بیان کرد: نباید با تفکر رسانه‌های سنتی، قرن فعلی و آینده پیش رو را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. رویکردها تغییر یافته و رسانه‌های نوین بر مبنای محیط های سایبری یا رسانه‌های جدید متولد شده‌اند. بنابراین؛ اگر با تفکر دهه‌های 60 و 70 پیش رویم، بی‌شک خطا رفته‌ایم و کارکرد آنها را نمی‌توان تبیین و تحلیل کرد. باید ویژگی‌های رسانه‌های نوین و امروزی و همچنین رسانه‌های پیش رو را به خوبی بشناسیم.

وی افزود: معمولا رخدادی را نقطه و محور قرار می‌دهیم و به آن می‌پردازیم. نسبت به آن هیجانی و مسؤولیت پذیر می‌شویم و بعد آن را تا سال بعد فراموش می‌کنیم. در صورتی که جریان رو به توسعه‌ رسانه‌ای دائما در حال تغییر و رو به پیشرفت است و ابعاد مختلفی به خود می‌گیرد و متاسفانه ما نه تنها این تحولات را رصد نمی‌کنیم بلکه در آینده پیش رو نیز نیم نگاهی به آن نداریم.

چابکرو  اضافه کرد: رسانه‌های بیگانه، شبکه‌های حوزه‌های نفوذ خود را به خوبی می‌شناسد و می‌تواند اطلاعات را تجزیه و تحلیل و یا داده کاوی کند. همچنین هدف گذاری کرده و روش‌های نفوذ کردن و تأثیر خود را مورد آزمون و خطا قرار دهد و از آن بازخورد بگیرد و دائما در حال تصحیح کردن روش‌های خود است که به طور مثال آیا توانسته مردم را به کف خیابان بکشاند و یا تغییر نگرش و ارزش ایجاد کند و اگر به نتیجه نرسیده، باید از چه روش دیگری استفاده کند. بنابراین؛ شبکه‌های معاند بر سه موضوع به خوبی متمرکز شده‌اند. یک؛ چگونگی تولید محتوا دو؛ ارسال محتوا و سوم؛ پخش محتوا.

رسانه‌های بیگانه به دنبال تغییر نگرش و ارزش‌های مخاطبان

وی همچنین گفت: رسانه‌های بیگانه به دنبال اثبات یک موضوع کذب نیستند، بلکه آنها به دنبال تغییر نگرش و ارزش‌های مخاطبان خود هستند. در این صورت هر امری در جهت اصلاح به ضد خود تبدیل می‌شود.

چابکرو خاطرنشان کرد: رسانه‌ها می‌توانند از تکنولوژی استفاده کنند و در دنباله‌ سیاست‌های کلی رسانه‌های نوین جهانی مانند اینستاگرام، فیس بوک و... باشد. همگرایی بین رسانه‌های جهانی با ضریب نفوذ بالا و تکنیک‌های بالا به اضافه رسانه‌های معاند می‌شود و قدرت بیشتری پیدا می‌کنند بدین شکل به راحتی و با هزینه کمتری در رسانه‌های نوین می‌توان تقسیم مسئولیت داشت در حالیکه در گذشته این همگرایی به این شدت وجود نداشت.

وی افزود: اتفاقات و رخدادهایی که اکنون شاهد هستیم، به یکباره اتفاق نمی‌افتد، بلکه براساس یک بستر و زیرساخت های قبلی صورت می پذیرد. در گذشته ایجاد چنین بسترهایی نزدیک به 20سال طول می‌کشید ولی اکنون به دلیل سرعت در تغییرات و ضریب نفوذ رسانه‌ای زمان به حداقل یک سال تقلیل یافته است.

بی بی سی و برجسته‌سازی کوچکترین ایرادات یک کشور برای کارکرد سیاسی/دروغ‌هایی که تمامی ندارد

چابکرو درباره زیرساخت ها توضیح داد: یکی از این زیرساخت ها تشکیل گروه بسیار بزرگی در آلمان با هدف تبلیغ همجنس گرایی در ایران بود تا با روش های از پیش تعیین شده به آرامی آن را در جامعه ایجاد کنند. تا امروز از آن به عنوان یکی از مؤلفه‌های تغییرات اساسی در جامعه ایران مطرح شود کما اینکه در اغتشاشات سال گذشته این موضوع عنوان شد. از زیرساخت‌های دیگر برجسته سازی نادیده گرفتن بحث حقوق زنان بود. باید این نکته را مدنظر داشت که بی بی سی فارسی نیامده که تغییر رژیم دهد بلکه کوچکترین ایرادات یک کشور که در تمام دنیا عادی است، برجسته می‌کند تا کارکرد سیاسی از آن داشته باشد تا براساس این زیرساخت منفی، به یک منفی مطلق در ذهن مخاطب برسد. بنابراین؛ اتفاقاتی که در حال حاضر می‌افتد، دارای زیرساخت است اما ماندنی نیستند و مدام در حال تغییر است تا شرایط ملتهب ایجاد شده را حفظ کند. اتاق‌های جنگ در برخی رسانه‌های بیگانه به طور رسمی و صریح ایجاد شده و به مناسبت‌های مختلف از جمله ماه گردها و سالگردها به طور صریح از بحث براندازی و ایده تغییر سیستم صحبت می‌شود.

وارد یک سونامی اطلاعات شده‌ایم و ما کاملا عقب هستیم

وی همچنین گفت: ما وارد یک سونامی اطلاعات شده‌ایم که روش‌های منحصر به فرد خود را می‌طلبد و متاسفانه دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و مراکز علمی ما کاملا عقب هستند و متوجه زوایای پنهان و دقیق روانشناختی و تاثیرگذاری تکنولوژیک یا فناورانه‌ی رسانه‌های نوین نیستند و به روش‌های جدید مانند اغنا و... پرداخته نمی‌شود و همچنان بر تکست بوک‌های سال 1960 سیر می‌کنیم و متاسفانه سازمان‌های رسانه‌ای ما نیز عقب هستند. جامعه ما از لحاظ ذهنی در حال تغییر است و به یک جامعه سطحی نزول می‌کند و کمترین صدمه ایجاد شکاف‌های بزرگ در باور هویتی، ملی، مذهبی و سیاسی جوانان است. یکی از روش‌هایی که می‌توان با عملکرد رسانه‌های بیگانه در پیش گرفت این است که وقتی رسانه‌های بیگانه دروغی را می‌آفریند باید به اصل آن دروغ پرداخته شود نه به حواشی که بعد از دروغ ساخته شده است. رسانه‌های بیگانه می‌دانند که با دروغ آفرینی تغییر اساسی ایجاد نمی‌کنند ولی تغییر ذهنی و ارزشی رخ می‌دهد که در بلند مدت می‌تواند تاثیرات خود را بگذارد که حداقل آن ناامیدی و گوشه‌نشینی است. بنابراین؛ به این قضایا باید دقیق‌تر و علمی‌تر نگاه کرد.

آشفته‌سازی در جامعه؛ از اهداف رسانه‌های بیگانه

 حسینی دانا، رئیس اندیشکده راهبردی رسانه و فضای مجازی و کارشناس رسانه در ادامه گفت و گو در برنامه امواج شبهه درباره مدل رفتاری رسانه ها در قبال اغتشاشات و تحولات یکسال اخیر گفت: دلیل رفتار تهاجمی رسانه های بیگانه به دلیل شأن نزول آنهاست. اگر آنها نتوانند با رقبای خود در میدان رقابت کنند پایین می‌روند. مانند بسیاری از شبکه‌ها و رسانه های قبل از خودشان مانند فارسی1 که این اتفاق برای آنان افتاد. درست است که بودجه‌های اولیه دارند ولی بایستی به گونه‌ای عمل کنند که برای خود درآمدزایی هم داشته باشند. اما درآمدزایی نه به شکل اقتصادی بلکه به این شکل که کانون‌های عناد و مکان هایی مانند وزارت خارجه آمریکا، پنتاگون و شوراهایی که از طرف احزاب برانداز تشکیل می‌شوند بودجه‌هایی به این شبکه‌ها اختصاص می‌دهند و فشارهایی به شبکه ها وارد می‌کنند که این شبکه‌ها مجبورند به فعالیت خود ادامه دهند و گاهی این فشارها به قدری افزایش می‌یابد و این فشار غیرقابل تحمل می‌شود که بعضی از افراد از این شبکه‌ها جدا می‌شوند. اما اینکه این الگو دارای چه مؤلفه‌ها و شاخصه‌هایی است؟ باید گفت که نزدیک به 20 شاخصه را می‌توان نام برد که در برنامه سازی از این شاخصه‌ها استفاده می‌کنند که هدف کلی آن آشفته‌سازی است.

جوانان و زنان؛ گروه‌های مورد نظر رسانه‌های بیگانه

وی درباره رویکرد رسانه‌های بیگانه نسبت به گروه‌های مختلف اجتماعی افزود: نمی‌توان جامعه‌ای که ساکن، صامت و بدون مشکل است را وادار به یک رفتار تهییجی و تهاجمی کرد. بنابراین؛ باید در میدان به آشفته کردن جامعه پرداخت. لازمه این آشفته سازی اطلاعات اولیه است که شاهد بودیم در دهه گذشته چند دانشگاه خارجی در این زمینه وارد شدند و اطلاعات جمعیت ایرانی را گرفتند. دانشگاهی مانند تورنتو یا مریلند و یا جورج تاون دائما نظر سنجنی و انواع تحقیقات و گردهمایی را انجام دادند تا نبض ایرانیان را بگیرند و به این نتیجه رسیدند که جوانان و زنان گروه‌هایی هستند که می‌توان بر آنها فعالیت داشت و استراتژی هایی در راستای این موضوعات نوشته شد. ‌1. خانواده‌ها به ویژه زنان خانه دار تحلیل سیاسی ندارند 2. اینکه جوانان حق طلب، حقیقت جو و عدالت خواه هستند. بنابراین؛ به افشاگری و تحریک جوانان پرداختند.  3. ناشناخته های دنیای جدید؛ نمایش نوع زندگی جدید در امارت و قطر به جوانان 4. ناکارآمدی و گاف‌های داخلی نیز بخشی از استایل بوکی است که این نوع برنامه سازی‌ها بر محور آن انجام می‌شود. 5. بعضی از اقشار جامعه سنگ صبور ندارند و صدای آنها شنیده نمی‌شود بنابراین؛ باید مرجعی باشد که صدای آنها را بشنود. 6. ناکارامدی‌های داخلی در امر گفت و گوهای بین‌الملل 7. برجسته‌سازی مشکلات مردم 8. روی کار آوردن عقاید انحرافی برای سرگرم کردن جوانان 9. استفاده از سلبریتی‌های روز تا اسطوره‌های قدیمی 10. قطبی سازی 11. دروغ گویی و آشفته سازی 12. صحنه سازی 13. الگوسازی رفتاری 14. تابوشکنی  و... مقوله‌هایی هستند که الگوی رفتاری را در رسانه‌های معاند را تشکیل می‌دهد تا شأن نزول و فلسفه وجودی خود را احیاء کنند و به هدف کلی خود برسند.

دست و پا زدن رسانه‌های بیگانه برای تکرار سال گذشته

رئیس اندیشکده راهبردی رسانه و فضای مجازی افزود: رسانه‌های بیگانه دست وپا می‌زنند که بتوانند در تاریخ مشخصی مجددا سال گذشته را تکرار کنند اما خودشان هم خوب این را می‌دانند که دیگر این اتفاق شدنی نیست. لیکن براساس وظیفه‌ای که دارند تمام تلاش خود را می‌کنند تا با تشکیل اتاق جنگ به واسطه حجم زیادی از تحلیل و دروغ و هیجان آفرینی، احساسات ایرانیان را برانگیزند. لیکن نکته مهم این است که رسانه‌های داخلی و جریان اصلی کشور در برابر رسانه‌های بیگانه چه تغییری کرده‌اند؟ آیا روشی اتخاذ شده که به درستی از افکار عمومی صیانت شود؟ در بحث جنگ‌های ترکیبی دشمن در دو دهه اخیر نزدیک به 20استراتژی را امتحان کرده است. که از جمله آنها سنگ اندازی در فرآیند توسعه علمی فنی ایران، ناتو عربی، خروج از برجام، بازگشت تحریم‌های ظالمانه، پیمان صلح ابراهیمی، اف ای تی اف، الگوی تضعیف و شکستن راهبردهای محور مقاومت، کشتن با هزاران زخم، فروپاشی از درون، سند آموزشی 2030، پروژه ی 2040 دانشگاه استنفورد، سلاح سازی از اطلاعات ایرانیان، سازماندهی اپوزیسیون در انقلاب‌های مخملی، راهبرد مهار ایران در شورای همکاری خلیج فارس، پروژه ی بدنام سازی، امنیتی سازی و مشروعیت زدایی از جمهوری اسلامی، ایجاد اتفاقات مبتنی بر بدحالی روانی گروهی در مدارس، دامنه دار کردن اعتراضات لجبازانه، زدودن فرهنگ حیا و حجاب، دستکاری بازارها، پریشان سازی در سیاست خارجه است.

استراتژی تحت عنوان "فروپاشی از درون "

وی اضافه کرد: رسانه‌های بیگانه این حجم گسترده  از استراتژی‌ها را به میدان آورده و به این نتیجه رسیدند که بر حوزه زنان و جوانان بیشتر می‌توانند فعالیت داشته باشند و حوزه سیاسی را به حوزه اجتماعی تبدیل کرده و در این حوزه مشغول شده و بازی و لجبازی را به میدان آورده است. در فاصله بین شهریور تا مهر 1401، با همکاری چند گروه از همسایگان و با همکاری استادی به نام مارک اون جونز را از دانشگاه حمد بن خلیفه قطر آوردند که استاد خبرهای جعلی است، پروپوزالی با حمایت مالی عربستان سعودی و حمایت آمریکا  نوشته شد و صهیونیست ها بیش از 170 دانشگاه و مرکز مطالعاتی که در دنیا در خصوص ایران فعالیت می‌کند را به این پروپوزال وصل کردند و تقریبا 70میلیون برای تلویزیون های فارسی زبان و 700هزار دلار برای کمپین سازی کنار گذاشتند و در این یک ماه به راه‌اندازی این استراتژی تحت عنوان "فروپاشی از درون " مبادرت ورزیدند که این استراتژی بر 4اصل مقدماتی تاکید داشت: اولویت با برنامه‌های اجتماعی باشد، هدف‌گیری جوانان علی الخصوص زنان باشد و دارای مدیریت بلند مدت باشد.

گفتنی است؛ برنامه «امواج شبهه» گفت‌وگویی تخصصی پیرامون ماهیت‌شناسی و رفتارشناسی رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه است که با هدف روشنگری و افشای تکنیک‌های رسانه‌ای است، روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج اف‌ام ردیف ۱۰۳,۵ مگاهرتز پخش می‌شود.

پایان پیام/ت

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1498766

مهمترین اخبار ایران و جهان: