نیوز سیتی!
05 شهریور 1402 - 11:18

رشد ۵۲درصدی گمرک صادراتی طی دولت سیزدهم در مازندران

سرپرست حوزه نظارت بر گمرکات مازندران گفت: از زمان استقرار دولت سیزدهم انواع کالا به وزن ۲میلیون و ۵۶۲هزار تن به ارزش بیش از ۵۸۵ میلیون دلار ازطریق گمرک صادراتی استان نوشهر، امیرآباد، ساری، فریدونکنار و آمل به کشورهای مختلف صادر شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، امیر جمشیدی سرپرست حوزه نظارت بر گمرکات مازندران به‌مناسبت هفته دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: در حوزه صادرات از زمان استقرار دولت سیزدهم انواع کالا به وزن ۲میلیون و ۵۶۲هزار تن به ارزش بیش از ۵۸۵ میلیون دلار ازطریق گمرک صادراتی استان نوشهر، امیرآباد، ساری، فریدونکنار و  آمل به کشورهای مختلف صادر شد.

وی افزود: این میزان صادرات از نظر وزنی ۱۴۴ درصد و از لحاظ ارزشی ۵۲درصد رشد را نسبت به مدت مقایسه سال قبل نشان می‌دهد.

سرپرست حوزه نظارت بر گمرکات مازندران بیان کرد: میانگین ارزشی کالای صادراتی طی دو سال اخیر ۲۲۸ دلار را نشان می‌دهد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۲ درصد افزایش داشت.

جمشیدی ادامه داد: اقلام عمده صادراتی شامل سیمان، مصنوعات فلزی، موادمعدنی و محصولات لبنی بوده که به ۵۷ کشور جهان صادرات می‌‌شود.

وی تصریح کرد: در طول این مدت عمده‌ترین کشورهای مقصد صادراتی ایران کشورهای آسیای میانه، عراق، روسیه، امارات، ترکیه، افغانستان و ایتالیا بودند.

سرپرست حوزه نظارت بر گمرکات مازندران بیان کرد: صادرات استان مازندران به کشورهای عضو اوراسیا در طول استقرار دولت سیزدهم به میزان یک میلیون تن به ارزش ۱۱۶هزار میلیون دلار بود که به لحاظ وزنی ۵۶ درصد و به لحاظ ارزشی ۶۴درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

جمشیدی ادامه داد: در بحث واردات در طول دولت سیزدهم ازطریق گمرک مازندران بالغ بر ۵میلیون و ۸۷۷هزار تن کالا به ارزش ۳میلیارد و ۲۰۹ میلیون دلار وارد کشور شد که از لحاظ ارزشی ۴۲درصد افزایش مواجه بودیم.

وی یادآور شد: در این مدت انواع کالای اساسی، جو، روغن‌های نباتی و حیوانی، گندم، دانه‌های روغنی، کک از ۳۸ کشور ذینفع مختلف جهان شامل روسیه، امارات، ترکیه، آلمان، قزاقستان، قبرس، سوییس، ترکمنستان و هلند ازطریق گمرک نوشهر، فریدونکنار و امیرآباد وارد کشور شده است.

سرپرست حوزه نظارت بر گمرکات مازندران تصریح کرد: در حوزه ترانزیت از زمان استقرار دولت سیزدهم مقدار ۳۶۵هزار تن کالا به ارزش ۵۲۴ میلیون دلار از مسیر گمرکات مازندران داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ازنظر وزنی ۱۹۷درصد و از لحاظ ارزشی ۲۸۱درصد رشد را نشان می‌دهد.

جمشیدی با بیان اینکه عمده‌ترین مقصد کالای ترانزیتی استان به کشورهای امارات، عراق، روسیه و ارمنستان بوده است، افزود: انواع کک، خودرو، کانتینر، کشنده، تخته نراد و آهن‌آلات جز عمده‌ترین ترانزیتی از استان بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه ترانزیت خودرو رشد خیلی زیادی را طی دو سال اخیر داشتیم که در این مدت ۱۷هزار و ۳۹۷ دستگاه ازطریق گمرکات استان ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه بیش از ۱۰۰درصد رشد را نشان می‌دهد.

سرپرست حوزه نظارت بر گمرکات مازندران اظهار کرد: از زمان استقرار دولت سیزدهم گمرکات استان ۲۸هزار میلیارد ریال درآمد قانونی دولت را وصول کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۸۴درصد رشد را نشان می‌دهد.

جمشیدی ادامه داد: اخذ ضمانت‌نامه به‌جای پرداخت ورودی و انبارهای اختصاصی به‌عنوان تسهیلات مهم گمرکات استان به فعالان اقتصادی تاثیر خوبی در بخش صادرات داشته است.

وی در بحث قاچاق، اظهار کرد: در اجرای ماده ۴۷ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی دو سال اخیر ۷۲۲ فقره پرونده به ارزش ۶۳۴ میلیارد دلار ازسوی سازمان‌های رسیدگی‌کننده به گمرک مازندران ارجاع شده و مورد رسیدگی قرار گرفت.

سرپرست حوزه نظارت بر گمرکات مازندران با اشاره به اینکه طرح احداث ساختمان گمرک ساری در سال ۹۱ طی برنامه پنجم توسعه آغاز شد، افزود: پس ازطریق مبادله موافقت‌نامه از منابع ملی استانی به مبلغ ۶۷ میلیارد و ۵۳۰ میلیون ریال ادامه یافت.

جمشیدی ادامه داد: از سال ۹۹ روند تکمیلی نیمه تمام ازطریق منابع داخلی گمرک جمهوری اسلامی پیگیری شد که بالغ بر ۱۲۲ میلیارد و ۸۹۴ میلیون ریال واگذاری اعتبار شد.

وی گفت: این طرح با مجموع اعتبار ۱۹۰میلیارد و ۴۲۵ میلیون ریال از منابع ملی استانی شده که آماده بهره‌برداری است و در هفته دولت افتتاح می‌شود که ۵۰درصد این اعتبار در دو سال دولت سیزدهم تامین شد.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1471066

مهمترین اخبار ایران و جهان: