نیوز سیتی!
07 شهریور 1402 - 11:36

مرمت بیش از ۱۳ بنای تاریخی در سیستان و بلوچستان

زاهدان- سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: مرمت حفاظتی بیش از ۱۳ بنای تاریخی با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در مناطق مختلف استان آغاز شده است.

رضا کیخواه آریا در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: در راستای حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده تا برخی از بناهای تاریخی در منطقه سیستان شامل کوه خواجه، ارگ ورمال، آسبادهای منطقه سیستان، بافت سه کوهه و قلعه نو مرمت شوند.

وی تصریح کرد: در این زمینه برخی از بناهای تاریخی منطقه بلوچستان همچون قلعه ناصری، قلعه بمپور، موزه چابهار و مقابر جالق نیز در دست مرمت و بازسازی حفاظتی قرار دارند.

این مسئول افزود: در تداوم پروژه‌های مرمت حفاظتی چهار بنا عملیات آنها در حال انجام بوده که در شهرستان‌های زابل، خاش، نیکشهر و چابهار قرار دارند.

به گفته سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان؛ بهسازی و احداث ساختمان، محوطه‌سازی و اجرای طرح حفاظتی آبراهه و نقش برجسته‌های کوه خواجه در سطح استان از دیگر اقدامات در این حوزه است.

کیخواه آریا به تلاش و همت بالای گروه‌های مردمی در حفظ آثار تاریخی شهرها و روستاها اشاره و اظهار کرد: تلاش داریم از تمام ظرفیت‌های مردمی، دوستداران میراث‌فرهنگی و کسانی که توانایی همکاری با ما دارند استفاده کنیم، امروز مردم در نگهداری و حفظ آثار باستانی حساسیت داشته و احساس مسئولیت می‌کنند و به این باور رسیده‌اند که بناهای تاریخی هویت ملی آن‌ها است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1474766

مهمترین اخبار ایران و جهان: