نیوز سیتی!
21 آذر 1401 - 14:33

پمپئو: نزدیکی پکن به ریاض، نتیجه مستقیم سیاستِ بد دولت بایدن است

وزیر خارجه پیشین آمریکا می‌گوید که نزدیک شدن چین و عربستان، نتیجه مستقیم «سیاست‌های بد آمریکا» است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آکسیوس، مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا با اشاره به سفر شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین به عربستان گفت که نزدیک شدن پکن و ریاض نتیجه سیاست بد دولت جو بایدن است.

پمپئو گفت: وقتی که شما با دوستان و متحدان‌تان مشارکت نکرده و آنها را آزار می‌دهید و هیچ کاری برای عقب راندن دشمنان‌تان، همچون جین‌پینگ نمی‌کنید، دقیقاً شاهد چنین رفتاری (نزدیکی ریاض و پکن) خواهید بود.

به گفته پمپئو، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، حزب کمونیست چین را «تنها و بزرگ‌ترین تهدید خارجی» آمریکا شناسایی اما دولت بایدن با پکن مماشات کرد.

وی همچنین به تعهد بایدن برای منزوی کردن عربستان به واسطه سوابق تاریک حقوق بشری این کشور به ویژه در پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود اشاره کرد و گفت: وقتی چنین کارهایی می‌کنید، به مردم آمریکا در سراسر کشور صدمه می‌زنید. آنچه که این هفته در عربستان اتفاق افتاد، نتیجه مستقیم سیاست بد دولت آمریکا بود.

وی اضافه کرد: باید به دوستان‌تان وفادار باشید و با شرکای خودتان بمانید و دشمنان را عقب برانید در غیر این صورت، دوستانتان شروع به برقراری روابط با آنها می‌کنند. بله همین اتفاق می‌افتد، آنها اگر نتوانند روی آمریکا به عنوان شریک و دوستی خوب حساب باز کنند، برای حفاظت از خودشان با دیگران (دشمنان شما) دوست می‌شوند.

رئیس جمهور چین چهارشنبه شب (۱۶ آذر) وارد ریاض شد. او در جریان این سفر ضمن شرکت در دو نشست جداگانه با سران عرب و سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و نیز با مقامات سعودی همچون ملک سلمان، پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار و در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو کرد.

در این میان، افزون بر تمرکز بر گسترش مناسبات اقتصادی با امضای بیش از ۳۰ توافقنامه شراکت راهبردی جامع بین چین و عربستان، پرونده‌های دیگری در زمینه تحولات فلسطین، سوریه، عراق، یمن، افغانستان و اوکراین مورد بحث قرار گرفت که این دو کشور در بیانیه مشترک خود نیز به آنها اشاره کردند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 906266

مهمترین اخبار ایران و جهان: