نیوز سیتی!
02 دی 1401 - 11:50

«شهرگاه» فرآیندی برای مشارکت دانشگاهیان در حل مسائل شهر

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با دانشگاه رویداد «شهرگاه» را مطرح کردیم که در آن مدیران شهرداری شبکه مسائل خود را تشریح و تبیین می‌کنند و در ادامه دانشگاهیان به نقد، بررسی و ارائه راهکار می‌پردازند.

مصطفی نباتی‌نژاد رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با تأکید بر اهمیت موضوع اعتماد عمومی در جامعه اظهار داشت: یکی از مسائل اساسی مطرح در این روزها که ممکن است برون‌داد آن را در بخش‌های مختلف شاهد باشیم موضوع اعتماد عمومی است که بخشی از آن به بهره‌وری و بخشی به نظام مسائل بازمی‌گردد.

وی با یادآوری اینکه شاید یکی از علل اختلال در اعتماد عمومی گسست‌هایی از جمله گسست میان تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیرندگان یا ذی‌نفعان باشد، افزود: در این راستا در تلاشیم بر اساس الگو و نظریه حکمرانی مشارکت مبنا، شهروندان را در بخش‌های مختلف دسته‌بندی کنیم و در این مسیر معتقدیم شهروندان به‌عنوان صاحبان اصلی شهر حق دارند بیشترین کیفیت کار را دریافت کنند.

نباتی‌نژاد یادآور شد: برخی از شهروندان علاقه‌مند هستند در فرآیند مشارکت شهری برخی مسائل را منعکس و در واکاوی مسائل و ارائه راهکارها کمک کنند و یا در پیشبرد کارها و توسعه شهر همکاری داشته باشند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به دسته‌بندی شهروندان در امر مشارکت تصریح کرد: شهروندان مشارکت‌جو در امر انعکاس مشکلات شهری را تحت‌عنوان «شهربان»، شهروندان کمک‌کننده در موضوع هم‌اندیشی و همفکری برای حل مسائل شهری را به‌نام «شهراندیش» و افرادی که به همکاری ما می‌آیند را به‌نام «شهریار» معرفی می‌کنیم که این الگو، الگویی فزاینده چرخشی است که حتی شهروندان می‌توانند به درجه شهرداری هم برسند.

ساز و کارهای مشورت‌گیری‌مان معیوب است 

وی با بیان اینکه در بحث شهراندیشان متوجه شدیم ساز و کارهای رویدادی و مشورت‌گیری ما معیوب است زیرا تنها در مباحث پرژه محور پژوهشی یا اجلاسیه‌های تشریفاتی مطرح شده است، عنوان کرد: در این مورد تحولی ایجاد کردیم و ذیل یک ساختار تحت عنوان «باشگاه شهراندیشان» در حال تعریف برخی از اقدامات متناسب با مخاطبان‌ هستیم.

نباتی‌نژاد پیرامون رویداد «شهرگاه» گفت: با دانشگاه رویداد «شهرگاه» را مطرح کردیم که در آن مدیران شهرداری شبکه مسائل خود را تشریح و تبیین می‌کنند و در ادامه دانشگاهیان به نقد، بررسی و ارائه راهکار می‌پردازند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر شهرگاه‌ به سمت تخصصی شدن رفته و در این راستا در حال تعریف ۸ شهرگاه در حوزه‌های مختلف هستیم تا متخصصان ایده‌های خود ارائه دهند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مسیر این رویداد قرار داریم و پس از اتمام نتایج و جزئیات آن به مردم اعلام خواهد شد.

دانشجویان با ساختارها و فرایندهای شهرداری آشنا خواهند شد

وی در خصوص طرح «شهرجو» با اعلام اینکه این طرح هنوز آغاز نشده اما جمع‌بندی شده است، تصریح کرد: در این طرح به شبیه‌سازی مدیریت شهری برای دانشجویان می‌پردازیم یعنی دانشجویان درگیر دوره علمی، آموزشی، اجرایی و اجتماعی و با ساختارها و فرایندهای شهرداری آشنا می‌شوند که در نتیجه آن امیدآفرینی و توانمندسازی را خواهیم داشت.

نباتی‌نژاد در خصوص نحوه ارتباط و انتخاب افراد در طرح‌های مذکور عنوان کرد: برای این رویدادها به دانشگاه‌ها می‌رویم یعنی دانشگاهیان میزبان و ما مهمان هستیم، زمانی که شهرگاه‌های تخصصی شکل می‌گیرد اساتید متخصص در حوزه مربوطه معرفی می‌شوند همچنین در رویداد شهرجو نیز فراخوان‌مان را برای تمام دانشگاه‌ها ارسال خواهیم کرد و از معاونت‌ها می‌خواهیم اطلاع‌رسانی مویرگی به تمام دانشجوها داشته باشند تا در بسترهای مربوطه ثبت‌نام کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص نتایج و اهداف طرح‌های شهرجو و شهراندیشان یادآور شد: از سمت مردم انتظاراتی برای تغییر ریل حکمرانی وجود دارد تا به اعتماد عمومی، ارتقای رضایت و بهره‌وری سیستم منجر شود که در این راستا بخشی از بهبود بهره‌وری در گرو مشورت با نخبگان و شهراندیشان است و سازوکار مذکور بستری برای این مورد است، همچنین مردم انتظار توانمندسازی دارند که در رویداد شهرجو این اتفاق رقم خواهد خورد و در پایان نتظارمان این است این رویدادها باعث اعتمادعمومی و حل مسائل شود.

پایان پیام/۶۳۱۲۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 927866

مهمترین اخبار ایران و جهان: